Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » درياچه اورمیه در وضعيت بحراني قرار گرفته Yazısını okuyorsunuz.

درياچه اورمیه در وضعيت بحراني قرار گرفته

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۰۱, ۱۳۸۹ - 0 comments
معاون مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران گفت: اورمو گولو (درياچه اورمیه) با توجه به كاهش 94 درصدي ورودي آب به دليل طرح‌هاي توسعه در وضعيت بحراني قرار دارد
به گزارش گروه خبری تبریز سسی به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي آزربايجان شرقي، محسن سليماني روزبهاني در كارگاه آموزشي تبيين طرح ملي حفاظت از درياچه اورمیه در حوزه كشاورزي افزود: با اجراي صحيح طرح مديريت جامع درياچه اورمیه، اين درياچه جان دوباره مي‌گيرد.
وي هدف از برگزاري چنين كارگاه‌هايي را ايجاد انگيزه‌اي مشترك براي دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط در راستاي حفاظت از تالاب‌ها و در آزربایجان غربی مشخصاً درياچه اورمیه دانست و گفت: در اين كارگاه‌ها از دستگاه‌هاي مختلف نظير سازمان جهاد كشاورزي، آب منطقه‌اي و سازمان حفاظت از محيط زيست حضور مي‌يابند تا از تجربيات بين‌المللي در زمينه حفاظت از تالاب‌ها مطلع شده و در مسير مناسب گام بردارند.
معاون مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران با اشاره به اينكه طرح ملي حفاظت از تالاب‌هاي ايران داراي سه سايت مطالعاتي بوده كه يكي از اين سايت‌ها درياچه اورمیه است، افزود: از سه سايت مورد مطالعه، درياچه اورمیه با توجه به كاهش 94 درصدي ورودي آب به دليل طرح‌هاي توسعه در وضعيت بحراني قرار دارد.
سليماني روزبهاني، تأمين نيازهاي آبي درياچه اورمیه توسط سازمان‌هاي مربوطه را ضروري دانست و گفت: با وجود اين بر اين باوريم احياي درياچه اورمیه همدلي كارشناسان جهاد كشاورزي و سازمان آب منطقه‌اي را مي‌طلبد.
وي مشكلات اصلي تالاب‌هاي كشور را محدوديت شديد منابع آبي، رقابت بين بهره‌برداران مختلف براي بهره‌برداري و تغييرات كاربري اراضي در سطح حوضه اين تالاب‌ها دانست و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران عضو فعال كنوانسيون تنوع زيستي كه 188 كشور جهان آن را امضا كرده‌اند، است و ضمن تأكيد بر مديريت اكو‌سيستمي تالاب‌هاي كشور خود را بر احياي آن متعهد مي‌داند.
معاون مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران با اشاره به اينكه طرح مطالعاتي حفاظت از تالاب‌هاي كشور از سال 2005 ميلادي آغاز و در سال 2012 به اتمام مي‌رسد، افزود: اين طرح بدون مشاركت فعال دستگاه‌هاي ذي‌ربط عملياتي نشده و نمي‌توان بدون اجراي تمام برنامه‌هاي مديريت جامع درياچه اورمیه به نجات اين درياچه دلخوش شد.
منبع:
http://tinyurl.com/3yqgupu

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya