Ana Sayfa » , , , , , , , , » بيشترين پس‌روي درياچه اورميه را شاهد هستيم Yazısını okuyorsunuz.

بيشترين پس‌روي درياچه اورميه را شاهد هستيم

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۰۱, ۱۳۸۹ - 0 comments
 رئيس سازمان جهاد كشاورزي‌ آزربايجان شرقي گفت: در حال حاضر بيشترين پس‌ روي درياچه اورمیه را شاهد هستيم.
به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي آزربايجان شرقي، مسعود محمديان در كارگاه آموزشي تبيين طرح ملي حفاظت از درياچه اورمیه در حوزه كشاورزي در اين جلسه با اشاره به اينكه استان آزربايجان شرقي بيشترين خسارت و بيشترين پس‌روي آب در حاشيه اورمو گولو (درياچه اورمیه) را شاهد است، اظهار داشت: اين سازمان با انجام طرح اصلاح الگوي كشت گياهان، جايگزيني گياهان سازگار با شرايط شوري، جلوگيري از افزايش زيركشت، پيگيري الگوي مصرف بهينه آب بخش كشاورزي و اجراي روش‌هاي آبياري نوين (تحت فشار، لوله‌گذاري، پوشش انهار و ...)، اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و نيز انجام برنامه‌هاي مختلف ترويجي براي افزايش آگاهي عمومي و مشاركت مردمي در حفاظت از درياچه اورمیه با مصرف منابع آب حوزه گام‌هاي موثري براي ممانعت از خشك شدن درياچه اورمیه برداشته است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آزربايجان شرقي با اشاره به اينكه تصويب مبناي 3.1 ميليارد مترمكعب به عنوان نياز آبي درياچه اورمیه بايد توسط سازمان مربوطه جدي گرفته شود، گفت: اجراي طرح‌هاي اضطراري و اولويت‌دار احيا و حفاظت از درياچه اورمیه بدون تامين منابع مالي مورد نظر امكانپذير نبوده و تلاش مي‌شود تا ضمن همگامي با سازمان‌هاي ديگر از تخريب بيش از حد اين درياچه ممانعت شود.
درياچه اورمیه به عنوان دومين درياچه بزرگ ايران در معرض تهديد جدي قرار داشته و حيات‌وحش بي‌نظير آن نيز با وجود اقدامات مديريتي و صرف هزينه‌هاي زياد، از تبعات اين بحران، دچار آسيب‌هاي جدي خواهند شد. بنابراين هرچه زودتر بايد در راستاي تامين حق‌آبه اين درياچه اقدامات جدي انجام شود.
پارك ملي درياچه اورمیه با وسعت 573 هزار هكتار از دو بخش خشكي و آبي تشكيل شده است، اين پارك داراي 102 جزيره است كه سه جزيره اصلي آن پناهگاه حيات‌وحشي نظير گوزن‌زرد، خالدار ايراني، قوچ و ميش ارمني است.
درياچه اورمیه در سال 1346 به دليل ويژگي‌هاي خاص اكولوژيكي به همراه تمام جزاير داخل آن به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و تحت مديريت سازمان حفاظت از محيط زيست قرار گرفت.
در سال 1354 نيز محدوده درياچه اورمیه به همراه 60 متر از حريم آن به پارك ملي تبديل و توسط اداره كل محيط زيست استان تحت مديريت قرار گرفت.
در سال‌هاي اخير به دليل وقوع خشكسالي، به شدت از سطح درياچه اورمیه كاسته شد. سال 89 شاهد بيشترين پس‌روي در آب درياچه اورمیه بوديم، به نحوي كه از 5 هزار و 700 متر مربع وسعت درياچه فقط 2 هزار و 700 متر باقي مانده است.
منبع:
http://tinyurl.com/28d2esx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya