Ana Sayfa » , , , , , , , , , » خشك‌شدن 60 درصد دریاچه اورمیه وضعیتی نیست كه بتوان از آن چشم‌پوشی كرد Yazısını okuyorsunuz.

خشك‌شدن 60 درصد دریاچه اورمیه وضعیتی نیست كه بتوان از آن چشم‌پوشی كرد

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۰۲, ۱۳۸۹ - 0 comments
بزرگ‌ترین دریاچه شور جهان دریاچه اورمیه این روزها شرایط بحرانی را پشت سر می‌گذراند. خشك‌شدن 60 درصد دریاچه اورمیه وضعیتی نیست كه بتوان از آن چشم‌پوشی كرد.
به گزارش ایرنا، سجادی با تاكید بر لزوم تلاش سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این طرح‌ها گفت: در صورت عدم نجات این دریاچه، باغ‌ها و مزارع اطراف دریاچه به مرور زمان از بین خواهد رفت.
علی‌رغم این كه راهكارهای مختلفی برای حفظ این دریاچه پیشنهاد شده است، ولی بحث دسترسی به حقابه‌های جدید به عنوان راهكاری عملی بیش از دیگر راهكارها مطرح است به طوری كه معاون آب و خاك وزیر جهاد كشاورزی اخیرا در همین رابطه از اختصاص بودجه ویژه برای نجات دریاچه اورمیه به 3 استان حاشیه خبر داده است؟.
به گفته رحیم سجادی، این استان‌ها شامل آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی و كردستان است و در این راستا كارگروه نجات دریاچه اوزرمیه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشكیل شده است.
وی با اشاره به رویكرد وزارت جهاد كشاورزی برای نجات دریاچه اورمیه گفت: براساس تصمیمات این كارگروه، 3 استان مزبور موظف به اجرای این طرح در راستای صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی هستند.
وی با اشاره به واقع‌شدن مراغه در حاشیه دریاچه ارومیه ادامه داد: در همین راستا، به منظور انتقال بهینه آب به مزارع و باغات كشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب، طرح‌های اصلاح شبكه‌های آب در این استان‌ها بخصوص در شهرستان مراغه در حال اجراست.
شهرستان مراغه با حدود 100 هزار هكتار اراضی كشاورزی در جنوب‌غربی تبریز مركز آزربایجان شرقی واقع است.
حقابه هر استان اجرایی می‌شود
مدیركل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش 70 سانتی‌متری آب دریاچه اورمیه در 3 ماهه نخست امسال گفت: حقابه آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان تا 3 ماه آینده اجرایی می‌شود.
حسن عبا‌س‌نژاد افزود: از فروردین تا خرداد امسال شاهد بارش در 3 استان آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان بودیم كه بر این اساس در 3 ماهه نخست سال جاری آب دریاچه اوزمیه 70 سانتی‌متر بالا آمده است؟ كه در صورت افزایش بارش، دریاچه اورمیه نجات می‌یابد؟.
وی با بیان این‌كه در سال 75 میزان بارش استان 700 میلی‌متر بود، تصریح كرد: در سال 75 با پیشروی آب دریاچه اورمیه مواجه بودیم كه در این سال روستاهای اطراف دریاچه زیر آب رفتند.
عباس‌نژاد با اشاره به بحران دریاچه اورمیه افزود: 30 درصد عوامل انسان‌ساز در بحران موثر هستند، اما مشكل اصلی در بحران دریاچه اورمیه كاهش نزولات آسمانی است؟.
وی اعلام كرد: ظرفیت سدها در سطح حوزه دریاچه اورمیه یك میلیارد و 700 میلیون مترمكعب در سطح حوزه آبخیز است كه در آینده این میزان به 4 میلیارد مترمكعب می‌رسد.
این مقام مسوول با بیان این‌كه برای بهبود وضعیت دریاچه اورمیه از آب سدها نیز استفاده خواهیم كرد، اعلام كرد: برخی سدها كاربری شرب دارند كه استفاده از آب این سدها مقرون به صرفه نیست.
عباس‌نژاد گفت: در حال حاضر در مقایسه با سال 75 در حدود 15 هزار میلیارد مترمكعب آب برای رسیدن به حد نرمال نیاز است كه این میزان آب شامل 60 میلیارد بشكه آب می‌شود. در شرایط نرمال 34 میلیارد مترمكعب آب در كل دریاچه باید وجود داشته باشد كه از این میزان 20 میلیارد مترمكعب خشك شده است.
این مقام مسوول تصریح كرد: در حال حاضر 4 جزیره به كبودان، اسپیر و آرزو به هم پیوسته‌اند و وضعیت جزایر دریاچه اورمیه نیز بحرانی است.
عباس‌نژاد با اشاره به حقابه هر استان برای دریاچه ارومیه گفت: حقا‌به هر استان مشخص شده است و تا 3 ماه آینده اجرایی می‌شود.
www.NiceNews.IR

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya