Ana Sayfa » , , , , , , , , , » يک ميليارد و 700 ميليون ليتر مکعب آب پشت سدها تلنبار شده Yazısını okuyorsunuz.

يک ميليارد و 700 ميليون ليتر مکعب آب پشت سدها تلنبار شده

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۰۲, ۱۳۸۹ - 0 comments
درياچه اورميه در خطر است؛ هم خودش، هم تالاب‌هاي اقماري‌اش، هم گونه‌هاي متنوع و کمياب جانوري و گياهي‌اش و هم جوامع محلي و صنعت کشاورزي برآمده و وابسته به آن. اين را همه مي‌گويند، سال‌ها است و اين مرتبه، مدير کل سازمان حفاظت محيط زيست آزربايحان غربي، اما از عمل کار برآيد، به سخن‌ داني نيست.
حسن عباس نژاد در گفت و گو با خبرنگار جهان اقتصاد به نقش اساسي و مهم جوامع محلي در احياي تالاب‌هاي اقماري 31 گانه درياچه اروميه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: تالاب کاني برازان تجربه موفقي از حضور و مشارکت جوامع محلي در احيا و حفاظت تالاب‌ها به شمار مي‌رود.
به گفته مدير کل حفاظت محيط زيست آزربايجان غربي، تبديل شدن سه هزار از پنج هزار و 700 کيلومتر مربع وسعت درياچه اورميه به نمک‌زار، تهديدي اساسي براي جوامع محلي اطراف درياچه محسوب مي‌شود.
وي در خصوص شايعه انتقال ‌آب از درياچه خزر به اورميه متذکر مي‌شود: هر کاري را که صرفه اقتصادي داشته باشد، با در نظر گرفتن بودجه کافي مي‌توان انجام داد اما انتقال آب خزر به اورميه مدنظرمان نيست. در حال حاضر رودخانه ارس و حوضه‌هاي ديگري را با توجه به آب مازادي که دارند براي انتقال مدنظر داريم، البته بدون ضرر و عوارض براي خودشان.
وي درباره 29 سد احداث شده بر روي رودخانه‌هاي اطراف درياچه اورميه مدعي مي‌شود: براي مهار‌ آب‌هاي سطحي تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ايم، با اين وجود تنها 30 درصد اين آب‌ها مهار شده و مابقي به صورت سيلاب موجب خسارت و زيان مي‌شود.
عباس نژاد مي‌گويد: با مهار آب‌هاي سطحي مخالف نيستم، اگر در سدسازي ملاحظات زيست محيطي و حد بيولوژيکي رودخانه‌ها رعايت شود، مفيد فايده خواهد بود.
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربي با اشاره به اين که حدود يک ميليارد و 700 ميليون ليتر مکعب آب پشت سدها تلنبار شده، عنوان مي‌کند: با بهره‌برداري از سدهاي جديد 4 ميليارد متر مکعب ديگر هم به ‌آب‌هاي موجود افزوده مي‌شود، ولي اگر مديريت درستي اعمال نشود، به درياچه اورميه صدمات جبران ناپذيري وارد مي‌آيد.
وي اولويت اساسي را تامين حداقل 1/3 ميليارد متر مکعب آب براي درياچه اورميه مي‌داند و تاکيد مي‌کند: درصدد شناسايي منابع آبي جديدي هستيم تا درياچه را از خطر نجات دهيم.
عباس نژاد در پاسخ به اين سوال که با ادامه روند خشکسالي و شوره‌زاري درياچه از نظر اقتصادي چه آسيبي به استان وارد مي‌آيد، اظهار مي‌دارد: اگر درياچه اورميه خشک شود، اقتصادي در منطقه باقي نمي‌ماند و کشاورزي صدمات جبران ناپذيري خواهد ديد. توفان شن همراه نمک يکي از  آسيب‌هايي است که اقتصاد منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
 وي با اشاره به اين که مسايل زيست محيطي، اقتصادي و سياسي زنجيروار به هم متصلند، توضيح مي‌دهد: اگر به اقتصاد منطقه زيان وارد شود، به تبع صدمات اجتماعي و سياسي را پيش رو خواهيم داشت و بحران سياسي و اجتماعي منطقه را فراخواهد گرفت.
عباس نژاد در خصوص اکوتوريسم و کم رنگ شدن آن در استان اظهار مي‌دارد: با وجود آن که دنيا به سمت اکوتوريسم مي‌رود، متاسفانه ما از اين قافله عقب مانده‌ايم. در حال حاضر کميته‌اي در استان به نام کميته ملي طبيعت گردي تاسيس کرده‌ايم و نه فقط در استان، بلکه در کشور، با ايجاد ارتباط بين توريسم و اکوتوريسم مي‌توانيم درآمدي بالاتر از حتي عايدي نفت را کسب کنيم. 

منبع : http://www.jahaneghtesad.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya