Ana Sayfa » , , , , , , , , , » علیرضا دایمی: دریاچه اورمیه در نقطه بحران Yazısını okuyorsunuz.

علیرضا دایمی: دریاچه اورمیه در نقطه بحران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۳۰, ۱۳۸۹ - 0 comments
مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو وضع دریاچه اورمیه (اورمو گولو) را بحرانی دانست و گفت: حوضه دریاچه اورمیه با هفت میلی متر بارش؛ دمای بسیار بالایی هم دارد. علیرضا دایمی افزود: ادامه روند کنونی به خشک شدن بخش عمده‌ای از دریاچه اورمیه منتهی خواهد شد.  وی با بیان اینکه باید خود را با محیط سازگار کنیم، ادامه داد: اگر امروز وضع دریاچه اورمیه بحرانی است به دلیل مصرف آب در یک دهه خشکسالی و نیز برداشت های بیش از ظرفیت از این حوضه بوده است. دایمی با هشدار به کشاورزان از آنها خواست برداشت های بی رویه از منابع آبی را متوقف کنند.
وی ادامه داد: نتایج برداشت بی‌رویه از منابع آبی کشور به طور حتم منجر به توسعه ناپایدار و به بیان دیگر نابودی مزارع و باغ ها خواهد شد و کشاورزان بیشترین آسیب را خواهند دید. مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: شاید در کوتاه مدت برداشت ها به درآمد کشاورزان کمک کند اما در بلندمدت شوری و کاهش آبدهی را در پی خواهد داشت.
دایمی ، وضع سد زاینده رود اصفهان را هم نامناسب خواند و اظهار داشت: سد زاینده‌رود نقش بسیار مهمی را در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان اصفهان و نیز شرب و صنایع یزد و کاشان دارد. وی گفت : امیدواریم در ماه‌های پیش‌رو جریان ورودی به سد افزایش یابد. دایمی با بیان اینکه حجم مخزن سد زاینده رود حدود 28 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان داده است و سدهای استان فارس نیز وضع مشابهی دارد، تصریح کرد: مخازن سدهای درودزن و ملاصدرا در استان فارس نیز به ترتیب 10 و 21 درصد در مقایسه با سال گذشته آب کمتری دارد.
دایمی منابع آبی سدهای خوزستان را دارای پایداری مناسب تری در مقایسه با سدهای استان اصفهان و فارس ذکر کرد و گفت: ورودی به مخزن سدهای استان خوزستان نزدیک 8.5 میلیارد مترمکعب است.
منبع: 
http://tinyurl.com/2v64ec2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya