Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » سایتها و وبلاگ های ترک و مسئله حقوق ناشر و مولف Yazısını okuyorsunuz.

سایتها و وبلاگ های ترک و مسئله حقوق ناشر و مولف

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, دی ۳۰, ۱۳۹۰ - 0 comments
فضای مجازی بی شک تاثیر فراوانی در حرکت ملی ترکان آزربایجان جنوبی و دیگر ترکان ساکن ایران داشته است. 
افزایش شعور ملی ترکی، بیداری ملی، تسریع روند ملت شوندگی، اتحاد میان ترکان ساکن ایران، اتحاد میان دیگر ترکان منطقه، افتخار به هویت و زبان خویش، بازیابی هویت از دست رفته، روند ترکی نویسی و بسیاری از موارد مشابه از جمله مزایای اینترنت و فضای مجازی بوده است.
طبیعتاً در کنار تاثیرات مفید و متعدد اینترنت مضراتی نیز به مانند کاهش شرکت در فضای حقیقی و مراسمات، دور شدن از فضای واقعی جامعه ترک، مبارزه در خانه خود یا خانه نشینی و ... را نیز به ارمغان آورده است.
در این مابین رشد چشمگیر سایتهای و وبلاگ های زرد نیز چشمگیر بوده و یکی از مشکلات عدیده فضای مجازی را که حقوق نویسنده و ناشر می باشد را رقم زده است.
متاسفانه این مشکل تنها در سایتها و وبلاگهای زرد نه بلکه در بسیاری از سایتهای ملی ترک نیز دیده می شود که بدون نام بردن از شخص نویسنده و یا لینک به صاحب سایت منبع به راحتی مقاله و خبر را در مدیای خود کپی+پست می کنند. 
بنده نوعی در سایت Urmiye News و دیگر وبلاگهای مرتبط با اورمیه و آزربایجان غربی همیشه سعی داشته ام به حقوق مولفین و نویسندگان ارزش و احترام قائل شوم، ولی متاسفانه برای چندمین بار می باشد که چندین سایت و وبلاگ ترک حتی بدون اینکه نام بنده یا لینک سایت خبر را بگذارند اقدام به کپی+پست مطالب بنده در مدیای خود کنند.
خبر رسانی و داشتن سایت خبری تنها به معنای کپی+پست اطلاعات دیگر سایتها و وبلاگها نبوده بلکه باید در امر خبررسانی تولید محتوا کنیم که متاسفانه بسیاری از سایتهای ملی ترک فارغ از تولید محتوا تنها در حوزه کپی+پست فعالیت می کنند. تنها به عنوان مثال دیروز خبری با عنوان "علی اکبر صالحی: بیش از 40% جمعیت ایران ترک زبان اند" در سایت  Urmiye News منتشر شده بود که بسیاری از سایتهای خبری آزربایجان جنوبی و گروههای فیسبوک حتی بدون نام بردن نام نویسنده و لینک منبع اقدام به بازنشر خبر فوق با نام خود کرده بودند.(اگر تتیر خبر را در گوگل جستجو کنید انواع سایتهائی که خبر فوق را کپی+پست کرده اند ظاهر می شوند).
اگر کمی آگاهی از قوانین فضای مجازی بسیاری از کشورهای توسعه یافته داشته باشیم، در آن کشورهای فرهنگ مجازی نیز به خودی خود شکل گرفته است. نام بردن لینک منبع و نام نویسنده در مدیای خود نه تنها کسر شعنی برای مدیای بازنشر کننده نبوده بلکه حتی نشان از ارزش و احترام وی به حقوق مولف و افزایش اتعابر خبر یا مقاله می باشد.
برای تولید خبر و مقاله ای نویسنده مطمئناً چند ساعت وقت شخصی اش را می گذارد، به علت نبود زیرساخت خبررسانی ملی در مدیای ترک نیز هنوز یک سایت مرجع خبررسانی ملی نداریم، همه اشخاصی که در فضای مجازی فعالیت می کنند باید قسمیت از مسئولیت خبررسانی و تولید محتوای ترکی را بر عهده بگیرند. طبیعتاً من نوعی در سایت Urmiye News و دیگر وبلاگهیا مرتبط با اورمیه و آزربایجان غربی با گذشاتن وقت شخصی سعی در تولید محتوا در حد و حدود خود دارم. زمانیکه شخصی حتی بدون نام بردن نام مولف و یا لینک دادن به مرجع سایت اقدام به کپی+پست مطالب می کند انسان دچار سرخوردگی می شود.
تنها خواهشی که دوستان ترک فضای مجازی دارم، زمانیکه مطالب نویسنده فوق و دیگر دوستان را کپی+پست می فرمایند لطفاً نام نویسنده و یا لینک منبع خبر یا مقاله را در زیر درج کنند، باور کنید این به اعتبار مدیای شما می افزاید. 
مسئول سایت خبر اورمیه نیوز 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya