Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , , » امروز در تاریخ آزربایجان: ژانویه سیاه Yazısını okuyorsunuz.

امروز در تاریخ آزربایجان: ژانویه سیاه

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, دی ۳۰, ۱۳۹۰ - 0 comments
امروز در تاریخ آزربایجان شمالی مصادف با حادثه 20 ژانویه سال 1990 می باشد. روز 19 ژانویه 1990 ارتش مسلح اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با حمله به آزادیخواهان تجمع کرده در میادین شهر باکو  قتل عامی را محقق ساخت.
مردمان آزربایجان شمالی که برای آزادی قره‌باغ و اعتراض به همکاری دول روسیه و ارمنستان بپا خواسته بودند به میادین شهر باکو سرازیر شدند و شروع به اعتراض به سیاستهای رهبران اتحاد جماهیر شوروی نمودند. 
جمعیت معترض آزربایجان شمالی با شعارهائی با مضمون خروج ارمنی‌های از مناطق ملی آزربایجان شمالی شروع شد، در همین اثنا ترکان آزربایجانی که از خاکهای ملی خود در ارمنستان فعلی (چوخور سعد) بیرون رانده شده بودند اقدام به بیرون راندن ارامنه در شهرهای سومقائیت و باکو نموده بودند. 
ارتش مسلح شوری برای خواباندن صدای معتذضین آزربایجان شمالی و به بهانه محافظت از ارمنی‌های اقدام به گسیل نیروهای مسلح خود به شهر باکو و حومه نمود و در همین راستا با خشونت هائی که توسط ارتش مسلح شوروی صورت گرفت موضوع منجربه کشته شدن بیش از 143 نفر، زخمی شدن 744 نفر و زندانی شدن 941 نفر شهورند آزربایجان شمالی شد. معترضین آزربایجان شمالی نیز به حمایت قوای روسیه از ارامنه جای گرفته در خاک های ملی  آزربایجان اعتراض داشتند. در همین اثنا قوای مسلح شوری اقدام به گشودن آتش به سمت مردم بی دفاع نمود و منجربه قتل عام وسیعی در شهر باکو شد. 
در میان کشته شدگان 20 ژانویه باکو اشخاص کهن سال، زنان، کودکان نیز به وفور به چشم می خوردند.  
تمامی انسانهائی که در آن روز کشته شده اند برای آزادی وطن خود آزربایجان شمالی جان خود را فدا نمودند و امروزه برای میلیونها انسانی که قلبشان برای آزربایجان می تپد به عنوان قهرمان آزادی خواهی و ملی بزرگ داشته می‌شوند.
گسیل نیروهای مسلح روسیه به آزربایجان شمالی با امر مستقیم میخائیل گورباچوف صورت گرفته بود و طبیعتاً او یکی از عوامل قتل عام شهروندان آزربایجان شمالی می باشد که باید در دادگاه جنایت علیه بشریت محاکه شود.
















هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya