Ana Sayfa » , , , , , , , , , » دعوت از خلق ترک برای نافرمانی مدنی در روز جهانی زبان مادری Yazısını okuyorsunuz.

دعوت از خلق ترک برای نافرمانی مدنی در روز جهانی زبان مادری

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, اسفند ۰۱, ۱۳۹۰ - 0 comments
برای بزرگداشت روز جهانی زبان مادری که متقارن با دوم اسفند می باشد مقاله ای به قلم Artum Dinc در سایت sorgulamazamani.com منتشر شده است، سایت خبری اورمیه نیوز برای دعوت و همراهی هر چه بیشتر خلق ترک اقدام به ترجمه این ابتکار و حرکت مسالمت آمیز زبانی شده و قسمت های مهم مقاله را ترجمه کرده است.
برای بزرگداشت روز جهانی زبان مادری 1 روز، روزه فارسی بگیریم!
1- روزه فارسی چیست؟ 
برای اعتراض به سیاستهای آسیمیلایسیون و نسل کشی فرهنگی و زبانی که متاسفانه طی 88 ساله گذشته در منطقه جغرافیائی کنونی که ایران نامیده میشود به صورت سیستماتیک بر علیه ملل غیر فارس و طبیعتاً خلق ترک روا داشته شده است حرکتی مسالمت آمیز و مدنی برای ترد زبان بیگانه، اجباری و استعماری فارسی می باشد. هدف این اعتراض مدنی و مسالمت آمیز طرد کامل زبان فارسی به مدت 1 روز می باشد. بدین جهت خلق ترک در تمامی مکان های اجتماعی، رسمی، خصوصی، ارتباطی، اداری و ... به هیچ وجه نباید از زبان بیگانه و اجباری و استعماری فارسی استفاده کند. 
2- روزه و طرد زبان فارسی چگونه می تواند اعمال شود؟
این مورد وابسته به شرایط تغییر می کن. با توجه به شرایط ، محل ، شخصیت انسان، نوع کار، حیطه شغلی، امکان، اراده، سطح شعور ملی، انتخاب و محقق می شود. هدف اصلی و مبنای این حرکت مسالمت آمیز زبانی و نافرمانی مدنی طرد، بایکوت و استفاده نکردن از زبان بیگانه فارسی به مدت 1 روز می باشد. این هدف به صورت موارد زیر می تواند محقق شود:
- امتناء از خواندن و مطالعه تمامی متن های دیجیتال و آنالوگ. اگر در روز جهانی زبان مادری با وسائلی نظیر کامپیوتر، اینترنت، تلفن موبایل، آی پد، ام پی تر پلیر و ... کار می کنید به مدت یک روز می توان در تمامی موارد یاد شده به طرد و امتناع از خواندن و نوشتن به زبان بیگانه فارسی نموده و به جای آن از زبان مادریمان ترکی بهره ببریم. اشخاصی که با پوستر، تابلو، کاغذ و .. سرو کار دارند نیز می توانند به مدت یک روز از نوشتن به زبان اسعتماری فارسی امتناء کنند.
- امتناء از تمامی مواردی که مرتبط با مشاهده و قابل روئیت با چشم می باشند (تلویزیون، سایتهای اینترنتی، سینما، تئاتر و ...). تصمیم بگیریم در روز جهانی زبان مادری به همراه خانواده و یا دوستان فیلم ترکی ببنیم. موسیقی و کلیپ های ترکی را مشاهده کنیم. 
- طرد یک روزه تمامی موارد مرتبط با شنیداری فارسی. برای حمایت از زبان مادریمان ترکی و اعتراض به سیستم آموزش اجباری زبان بیگانه و استعماری فارسی به مدت یک روز تمامی وسائل شنیداری فارسی را منع کنیم. بدین سبب به مدت یک روز تمامی رادیوها، کانال های صوتی، موزیک های فارسی، سخنرانی فارسی، مصاحبه و ... را بایکوت کنیم.
- امتناع و خودداری از فارسی نویسی. در روز جهانی زبان مادری در وسایل ارتباط جمعی و اجتماعی به صورت آزادانه می توان از فارسی نویسی خودداری کرد. برای این منظور در سایتهای اینترنتی، روزنامه های ملی ترکی، وبلاگ ها، مدیای ترک، اعلامیه های زبانی و سیاسی و ... از کاربرد زبان بیگانه و استعماری فارسی پرهیز کنیم.
- امتناء از فارسی گوئی. به مدت یک روز می توان در تمامی ارتباط هایمان با تمامی اشخاص پیش رو از زبان مادریمان ترکی بهره ببریم. اگر به دوستتان اس ام اسی می فرستید و روز جهانی زبان مادری را تبریک می گوئید بهترین انتخاب زبان ترکی می باشد. 
3- امتناء و خودداری از کاربرد زبان بیگانه، استعماری و اجباری فارسی برای چه منظور می باشد؟ 
این حرکت مسالمت آمیز مدنی و زبانی تنها برای پاسداشت روز جهانی زبان مادری و جلوگیری از مرگ زبان مادریمان ترکی صورت می گیرد. به علت سیستم های توتالیتار و نژادپرست 88 ساله گذشته ایران امکان بهره برداری و حفظ و گسترش زبان ترکی محیا نبوده و به صورت اجباری و استعماری زبان فارسی به کودکانمان آموزش داده شده و می شود. این حرکت مسالمت آمیز و مدنی زبانی برای طرد زبان بیگانه فارسی به مدت یک روز می باشد. هدف این حرکت اعتراضی ایجاد روحیه و تمرین حرکتهای مدنی و اعتراضی بدین شکل در میان خلق ترک می باشد.
نتایج این حرکت مدنی و مسالمت آمیز می تواند به صورت موارد زیر محقق شود:
- به علت حرکت مسالمت آمیز خلق ترک بدون پرداختن هزینه به بهترین شکل ممکن حرکت نافرمانی مدنی در قبال آموزش زبان بیگانه، اجباری و استعمای فارسی را به خود میگیرد. 
- با تمرین چنین موارد مدنی اعتراض آمیز و مسالمت آمیز روحیه و شعور ملی ترک در بین جامعه ترک افزایش می یابد.
- این حرکت اعتراض آمیز یک روزه می توان پلی برای فرداها باشد، بدین صورت که انسانها با تمرین و علاقه به زبان مادری می توانند هر روزه چنین حرکت های اعتراض آمیزی را محقق سازند و برای همیشه رسم و آداب گفتار و نوشتار به زبان بیگانه، اجباری و استعمای فارسی را طرد کنند.
– ائتنیک فارس اعمم از سیاسیون، اپوزوسیون داخلی و خارج، جوامع بین المللی می توانند به حقوق پایمال شده خلق ترک و دیگر ملل غیر فارس طی رفتار های نژادپرستانه 88 سال گذشته پی ببرند!. خلق ترک تنها و تنها برای دمکراتیک شدن و برابری ملل ساکن ایران اولن قدم را آموزش زبان مادری در تمامی سطوح ملی و رسمی و سراسری شدن زبان ترکی را در کنار زبان فارسی خواستار می باشد، دیگر زبانهای ملل غیر فارس نیز در مناطق ملی و ائتنیکی باید به صورت رسمی و منطقه ای مورد استفاده متکلمین به این زبانها باشند.
- با این حرکت اعتراض آمیز و مدنی می توان حتی به صورت یک روزه در بخش های اقتصادی، سیاسی، بازار کار، تحصیل و ...تاثیر گذاشته و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. این حرکت مدنی می تواند اتوریته سیاسی را با موانع جدی روبرو سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya