Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , , » ترکان سوریه هدف جدید بشار اسد Yazısını okuyorsunuz.

ترکان سوریه هدف جدید بشار اسد

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, تیر ۲۲, ۱۳۹۱ - 0 comments
از شروع عصیان سوریه نزدیک به یک و نیم سال می گذرد، و حرکت معترضین در شهرهای حماء، درعاء، ایدلیب، دیرالزور و ... به نسبت گذشته دارای توان بیشتری برای مقابله با سرکوب های خشن و شدید بشار اسد و حزب بعث گشته است. در اولین ماههای اعتراض شهرهائی به مانند لازکیه به عنوان مرکز معترضین سوریه بود ولی رفته رفته از شدت اعتراضات در لازکیه کاسته شد. لازکیه یکی از مهمترین شهرهای مسکونی اقلیت علوی و در همین حال نیز شهری متشکل از بسیاری دیگر از گروههای ائتنیکی دیگر می باشد. در لازکیه نیز در منطقه کوههای علوی همانطور که از نام نیز نمایان می باشد علویان ساکن اند. در مرکز شهر لازکیه نیز عرب های سنی مذهب ساکن اند. علویانی که در مرکز شهر ساکن اند بیشتر به مناطق کناری و حاشیه ای مهاجرت کرده اند. شهر زاده شدن بشار اسد و خانواده اش نیز در کنار شهر لازکیه واقع شده است. خارج از این محدوده بیشتر شهرهای سوریه دارای اقلیت ترک، مسیحی و کرد می باشند.
لازکیه به علت نزدیکی به مرز حاتای در ترکیه و وجود ترکان سوریه ای از اهمیت ویژی برخوردار می باشد. بیشتر ترکان سوریه ای ساکن لازکیه و حومه از ترکان باییر – بوجاق می باشند که در دوره عثمانی بنا به مسائل زمان خود به این منطقه کوچ کرده اند. در سواحل شهر لازکیه و حومه بیشتر محلات، روستاها و شهرها را ترکان تشکیل می دهند. در این مناطق چندین روستای عرب سنی و علوی نیز در مناطق مرکزی وجود دارد.
ترکان سوریه ای از شروع اعتراضات 16 ماهه گذشته در سوریه همواره در صف اول مخالفین حاکمیت دیکتاتوری بشار اسد و رژیم بعث واقع شده و به قولی حتی یکی از پایه های اصلی اعتراضات انقلابی سوریه را تشکیل می دهند. شهر حمص که به عنوان پایگاه اصلی مقاومت نامیده می شود شهری با اکثریتی ترک نشین می باشد. در کنار شهر حمص شهرهای حولله، حربیه، تلک الله و ... از مهمترین قلعه های مقاومت می باشند که همگی شهرهای فوق جزء شهرهای ترکنشین سوریه اند. در شهر حلب نیز ترکان سوریه ای جزء مخالفین اصلی بشار اسد می باشند که در نقاط مرکزی شهر واقع شده اند. ترکان حلب چندین ارگان نظامی و غیرنظامی را نیز بر علیه حکومت بشار اسد شکل داده اند. در دیگر سو چندین تن از ترکان سوریه ای که موفق به فرار از سوریه به ترکیه شده اند در ترکیه مرکزی به تنام حرکت دمکراتیک ترک سوریه ای شکل داده اند که وظیفه سازماندهی سیاسی ترکان سوریه را بر عهده دارد.
ترکان سوریه ای نزدیک مرزهای ترکیه پس از گریز از سوریه در اردوگاه های ترکیه ای ساکن شده اند، عده ای دیگر که در سوریه مانده اند نیز پایگاه ها مقاومتی را بر علیه بشار اسد تشکیل داده اند. در شهر لازکیه ارتش آزادی بخش شهر متشکل از 300 الی 400 ترک می باشد که این گروه نیز در سه گروه مختلف یا تیپ در حال مبارزه با نیروهای نظامی بشار اسداند. حرکت دمکراتیک ترک سوریه نیز که در استانبول پایگاهی دارد در لازکیه نیز حضوری فعال دارد. به طور خلاصه ترکان سوریه ای چه با حمایتهای آشکار و پنهان امروزه به عنوان پایه اصلی پایگاه معترضین در برابر بشار اسد و رژیم  بعث می باشند. لازکیه به علت نزدیکی به مرزهای ترکیه و یکی از بدنه های اصلی مقاومت و معترضین و ورود و خروج سربازان ارتش آزاد سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. ارتش سوریه برای سد کردن ورود معترضین به اردوگاهها ی ترکیه طی چند ماه گذشته اقدامات وسعی از جمله به آتش کشیدن جنگل های منطقه، گسیل تانک و زره پوش ها، انجام عملیات های نظامی، بمباران و ... را در مناطق مرزی افزایش داده است.
در تاریخ 8 جولای 2012 یکی از مهمترین و سخت ترین درگیری ها مابین نیروهای مسلح بشار اسد و معترضین سوریه درگرفته است که به مانند فتیله ای سبب افزایش حوادث گشته است. در این اثنا یکی از فرماندهان ترکی به نام عبدالله امین که رهبر یکی از گروههای نظامی ترک مبارزه سوریه ای بود توسط نیروهای بشار اسد کشته می شود. نیروهای بشار اسد پس از قتل عام و بمباران مناطق مذکور بیشتر نواحی ترکنشین سوریه را مورد هدف حملات متعدد هوائی قرار داده اند. بسیاری از مناطق مسکونی و  غیرنظامی در حمله و بمباران نیروهای بشار اسد دچار خسارت های بیشماری گشته اند. در تاریخ 8 جولای 2012 در منطقه باییر 7 روستای ترک نشین تماماً به آتش کشیده شده و بمباران گشته اند. در این منطقه بیش از 3 هزار ترک در روستاهای کولجوک، چومرن، صاراف، قالابا، کلئو، قارامان، یامازی، آیچاباییر و.. ساکن اند. سربازان بشار اسد برای سد کردن ورود و نزدی کشدن ترکان سوریه ای به مرزهای ترکیه در این مانطق به صورت وسیعی اقدام به آتش زدن نواحی جنگلی منطقه نموده اند. بر اساس گفته های ملا یوسوف که وی یکی از اعضای شناخته شده ترک سوریه ای منطقه می باشد بمباران مناطق ترک نشین از سوی هلیکوپترها و چندین فروند هواپیمای نظامی محقق شده است. در این وسط آتش سوزی جنگل های از ترکیه نیز مشاهده شده و حتی آتش نیز به مرزهای ترکیه نیز سرایت کرده است. در تاریخ 9 جولای 2010 ارتش سوریه با استفاده از موشک های زمین به هوا مانطق روستائی باییر – بوجاق را به شدت مورد هدف قرار داده است. روستاهای ترک نشین مذکور تماماً غیرمسکونی شده و پس از به آتش کشیده شدن توسط نیروهای بشار اسد به ویرانه مبدل گشته اند، ترکان مناطق مذکور نیز به صورت دسته جمعی به مناطق مرزی ترکیه نزدیک شده و در اردگاه ها جای گرفته اند.
در تاریخ 9 تا 11 جولای 2012 اردوگاه های ترکیه میزبان عده بسیار زیاد و قابل توجهی از ترکان سوریه ای بوده اند. به طوریکه طی 2 روز 600 تا 700 ترک سوریه ای وارد اردوگاه ها شده و بنا به گفته ها بسیاری نیز در آن سوی مرز در انتظار ورود به خاک ترکیه اند. در همین اثنا نیز بمباران مناطق و روستاهای ترک نشین سوریه با شدت بیشتری ادامه دارد. 
ترکان سوریه ای از اولین روزهای اعتراضات در صف اول پایگاه مقاومت جای گرفتند. حتی شهرهائی به مانند حمص به عنوان پایگاه اصلی معترضین می باشد که شهری با اکثریت ترک نشین می باشد. ولی متاسفانه ترکان سوریه ای چه از سوی دنیا و چه حتی از سوی ترکیه به عنوان عنصری سنی تلقی شده و در داخل آنان بررسی می شوند. به همین سبب در تعریف بافت ائتنیکی سوریه که بیشتر بافتی مذهبی دارد جای نگرفته و بافت ائتنیکی سوریه متشکل از مسیحی ها، درزی ها، کرد ها و ..تعریف گردید ه و تماماً هویت ائتنیکی ترکان سوریه ای انکار و کتمان می گردد. با هدف واقع شدن ترکان سوریه ای طی روزهای گذشته و کوچ اجباری بسیار قابل تامل به مرزهای ترکیه یکبار دیگر موضوع ترکان سوریه به صورت مسائل روزمره مطرح گردیده است.  بی شک این نیز به جای گیری استراتژیک و قدرتمند ترکان سوریه ای در شورای ملی سوریه کمک خواهد کرد!. شاید این نیز موجب نزدیک تر شدن بیشتر ترکیه به شورای ملی سوریه گردد. زاویه اهمیت قضیه از دیگر سو آمادگی ترکیه برای کوچ های اجباری روزهای آتی می باشد. ترکان سوریه دارای منطقه استراتژیک نبوده و هر آن می توانند مورد هدف حملات نیروهای مسلح سوریه و بشار اسد واقع شوند. 
منبع ترجمه: مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه
http://tinyurl.com/ck8ppv8

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya