Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » نشر کتاب رابطه تاریخی زبانهای سومئری و ترکی در اورمیه Yazısını okuyorsunuz.

نشر کتاب رابطه تاریخی زبانهای سومئری و ترکی در اورمیه

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, تیر ۱۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
ترجمه فارسی اثر ارزشمند پروفسور دکتر عثمان ندیم تونا، «رابطه تاریخی زبانهای سومئری و ترکی و مسئله قدمت زبان ترکی» از طرف انتشارات اولکر در شهر اورمیه منتشر گردید.
نــاشــر:انتشارات اولـکـر
قــطــع: رقعی
شـابك: 978-600-92124-6-0
چاپ اول – 1391
تــــیــراز: 2000
رابطه تاریخی زبانهای سومئری و ترکی و مسئله قدمت زبان ترکی
سالیان درازی است که تحقیق در مورد رابطه زبانهای سومئری و ترکی صورت میگیرد. قبلاً، این تحقیقات عموماً در خصوص تشابه کلمات دو زبان بود. این تحقیقات که بجز زبان ترکی، در مورد سایر زبانها نیز انجام میگرفت، مسئله را بسیار پیچیده نموده بود. اما با انتشار این اثر جامع عثمان ندیم تونا که شباهتی به کارهای قبلی ندارد، میتوان گفت دیگر مسئله راه حل نهایی خود را پیدا نموده است.
ع.ن. تونا در این کتاب، اثبات میکند که 165 کلمه­ای که از نظر سومئرشناسان نیز کلمات دخیل در زبان سومئری هستند، از زبان ترکی وارد سومئری شده­اند. مهمتر اینکه، این کار مشکل را نه با توسل به مقایسه کلمات مشابه، بلکه بوسیله قواعد تناظر فونتیکی که در زبانشناسی بعنوان معتبرترین و مورد اعتمادترین روش شناخته میشود، انجام داده است.
ع.ن. تونا در خصوص این کلمات مشترک زبانهای ترکی و سومئری، تا سال 1969 موفق به کشف حدود سی قاعده تناظر فونتیکی با مثالهای کافی شده که 16 تا از آنها را در این کتاب آورده است. وی نتایج تحقیقاتش را طی کنفرانسهایی که در سالهای 1970، 1971 و 1974 در آمریکا برگزار نمود به دنیای علم معرفی کرد. در این کنفرانسها که متخصصین جهانی موضوع در آن شرکت داشتند، هیچگونه اعتراضی بر او وارد نشده و نظریاتش مورد قبول واقع گردید.
عامل مهمی که ارزش این اثر علمی را برجسته­تر میکند، جوابهای تشریحی ع.ن. تونا به سئوالات و اعتراضاتی است که ممکن است در ذهن هر شخصی نسبت به نظریه وی ایجاد گردد.
ع.ن. تونا در بخش نتیجه گیری کتاب اثبات مینماید که زبان ترکی 8500 سال قدمت داشته و 5500 سال قبل بصورت یک زبان مستقل با دو شاخه مجزا موجود بوده است. همچنین در میان زبانهای زنده دنیا زبان ترکی صاحب قدیمیترین اسناد مکتوب میباشد.
بخاطر خدمات شایان این تورکولوگ در زمینه تورکولوژی و سومئرولوژی و خلق کتابی اینچنین ارزشمند که بودنش در هر خانه­ای لازم است، مراتب تشکر و منتداری خود را به روح والای مرحوم دکتر عثمان ندیم تونا تقدیم میداریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya