Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » یکی دیگر از زبانهای دنیا به مرگ زبانی مبتلا شد Yazısını okuyorsunuz.

یکی دیگر از زبانهای دنیا به مرگ زبانی مبتلا شد

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مهر ۱۶, ۱۳۹۱ - 0 comments
یکی از زبانهای محلی اسکاتلندی به نام Cromarty که از سوی بلژیکی ها مورد تکلم واقع می شد به علت مرگ تنهاترین متکلم این زبان متاسفانه یک زبان دیگر نیز به لیست بلند بالای زبان هائی که دچار مرگ زبانی گشته اند افزوده شد.
آقای Bobby Hogg که 92 سال داشت تنهاترین متکلم این شیوه محلی بود که با مرگش یک زبان و به طبع میراث یک اجتماع را نیز به وادی فنا سپرد. 
بر اساس نظرات آکادمیسین های شهر ادینبورگ پس از گذشت سالها تازه متوجه تنها ترین متکلم زبان Cromarty که نام روستائی نیز در حول ایدینبورگ می باشد به مرگ زبانی دچار شده، این زبان محلی در زمانی بسیار در این منطقه مورد تکلم واقع می شده است. تنها ترین آثاری که از این زبان مانده صداهای ضبظ شده ای است که توسط آقای باب ضبظ و نگه داری شده است.
آقای باب دارای برادر کوچکی به سن 86 ساله بود که ایشان نیز طی سال گذشته فوت شدند، او نیز یکی از متکلمین زبان مذکور بود.
رابرت میلر از اساتید دانشگاه Aberdeen مرگ آقای باب را فاجعه بیان کرده و با مثال زیبائی به موضوع پرداخت. به نظر آقای رابرت میلتر همانطور که با افزایش گونه ها بر زیبائی طبیعت افزوده شده و می گردد تنوع زبانها نیز به مانند زیبائی طبیعت در عین تنوع می باشند.
در سال 1960 نیز یکی از لهجه های زبان فرانسوی در که متکلمینش در جزایر مانش که متعلق به بریتانیا می باشد نیز به مرگز زبانی دچار شده بود، در سال 1974 نیز در جزایر مان آخرین شخص متکلم به زبان مانی درگذشته و به زیست زبان مانی نیز پایان داده بود.  
بر اساس آماری که از سوی سازمان جهانی یونسکو ارائه شده در دنیا بیش از 6000 زبان و لهجه وجود دارد که طی 100 سال پیش رو بیش از 90% این زبان ولهجه ها به مرگ زبانی دچار خواهند شد. مرگ زبانها همیشه متاثر از تعداد متکلمین نبوده و در بسیاری از اوقات زبان مغلوب به علت مغلوبیت در تقابل با زبان و فرهنگ غالب به مرگ زبانی دچار می گردد، برای مثال در ایران اجتماع ترک و زبان ترکی به علت اینکه در سیستم آموزشی و تحصیلی به اجبار به زبان فارسی گرویده است و زبان ترکی از هیچ جایگاه آموزشی و تحصیلی برخوردار نمی باشد زبان ترکی سالهاست که به انواع بیماریهای زبانی مبتلا شده و از آفرینش آثار ادبی فاخار در قالب نظم و نثر محروم گردیده است. 
منبع مقاله: سایت Daily Mail

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya