Ana Sayfa » , , , , , , , » حمایت نماینده‌گان کرد مجلس از آموزش به زبان مادری، سکوت نماینده‌گان ترک Yazısını okuyorsunuz.

حمایت نماینده‌گان کرد مجلس از آموزش به زبان مادری، سکوت نماینده‌گان ترک

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, بهمن ۱۲, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
پس از مخالف آشکار و صریح اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی نسبت به حق برخورداری از "آموزش به زبان مادری" گروههای غیرفارس در ایران مسئله وجود تبعیض زبانی و آموزش به زبان مادری گروههای مغلوب در ایران دوباره در صدر اخبار ملل غیرفارس واقع شد به طوریکه رفته رفته شاهد اعتراضات به سخنان اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حمایت از طرح آموزش به زبان مادری گروههای محکوم در محافل سیاسی ایران می باشیم.
امروز نماینده شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران با نوشتن نامه‌ای اعلام کرده که "طرح موضوع آموزش به زبان مادری از جانب دولت، ابتدایی‌ترین حقوق اقوام" است. این نماینده کرد در مجلس موضع گرفتن فرهنگستان را "بدون مطالعه" و برخلاف "فضای سیاسی" کشور دانسته است. در عین حال نماینده‌ خانا(پیرانشهر) و ساری‌داش(سردشت) مجلس نیز مخالفت اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به زیر سوال بردن مشروعیت قانون اساسی متهم نموده و بنا به گفته هایش ایشان نباید اجازه داد عده‌ای با کارشکنی و تعصب بر روی خط دشمن حرکت کنند. در کنار اعتراضات این دو نماینده کرد امید کریمیان نماینده شهرهای مریوان و سروآباد نیز از موضع گیری فرهنگستان زبان فارسی نسبت به مسئله آموزش به زبان مادری انتقاد نموده و خواستار اجرای اصول مغفول مانده قانون اساسی شده است. 
در حالیکه نماینده‌گان کرد مجلس ایران به صراحت به سخنان اعضای فرهنگستان زبان فارسی در مورد مخالفت با آموزش به زبان مادری اعتراض نموده اند و خواهان برخورداری گروههای ائتنیکی غیرفارس از آموزش به زبان مادری شده‌اند نماینده‌گان ترک مجلس با سکوت مطلق خود گوئی مهر تائیدی بر توطئه بودن حق برخورداری از آموزش به زبان مادری زده اند. بی تردید سکوت مطلق نماینده ترک در مورد مسئله آموزش به زبان مادریمان ترکی نشان از گسست و عدم ارتباط این نماینده‌گان با جامعه ترک بوده و به نوعی تائید کننده این امر می باشد که اینان نه از مردم بلکه برآیند مافیای قدرت و نماینده‌گان دولت ایران در مناطق ملی ترک نشین اند.
یادآور شویم حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی اش وعده هائی همچون آموزش به زبان مادریمان ترکی را در سفر به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ...  و در عین حال تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی را داده بود که هر دوی این وعده های وی علارغم گذشت 6 ماه از سکانداری دولت تاکنون تحقق نیاته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya