Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » همکاری آموزشی با اقلیم کردستان عراق آری ولی با ترکیه و آزربایجان شمالی نه Yazısını okuyorsunuz.

همکاری آموزشی با اقلیم کردستان عراق آری ولی با ترکیه و آزربایجان شمالی نه

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, اسفند ۲۴, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
مدیر کل آموزش و پرورش استان آزربایجان غربی اعلام آمادگی خود را برای همکاری در موضوعات فرهنگی و آموزشی با اقلیم کردستان عراق اعلام نموده است.
فریدون سید مصطفوی امروز شنبه در بازدید مسئولان آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق از مراکز کار و دانش و هنرستان های فنی و حرفه‌ای اورمیه میزبان مسئولین عراقی بوده از رغبت همکاری اداره آموزش و پرورش استان با همتایان خود در اقلیم کردستان عراق در زمینه های برگزاری اردوهای علمی، دعوت از اساتید و دبیران مجرب، برگزاری سمینارها، همکاری علمی و آموزشی مشترک، همکاری در تالیف نشریات علمی و آموزشی، سخنرانی های مشترک، برگزاری جشنواره های علمی، آشنائی با شیوه های نوین تدریس در دو کشور، انجام مطالعات تطبیقی مشترک، برگزاری مسابقات علمی و کاربردی و ... خبر داده است.
طبیعتا همکاری در زمینه های مختلف علمی از جمله علوم آموزشی و پرورشی کشورهای مختلف مسئله‌ای به غایت نرمال هست ولی علت رغبت همکاری اداره آموزش و پروش استان آزربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق و عدم رغبت همکاری با کشورهائی نظیر ترکیه و آزربایجان شمالی در چیست؟ استان آزربایجان غربی که دارای بافت ائتنیکی و زبانی غالبا ترک نشین با اقلیتی کرد، ارمنی،آسوری و .. می باشد چرا با کشورهائی همچون ترکیه و آزربایجان شمالی در زمینه علوم آموزشی و پرورشی رابطه برقرار نمی کند و در عین حال مسر به ارتباط نزدیک با اقلیم کردستان عراق می باشد؟ براستی چرا اکثریت ترک منطقه و نیازهای فرهنگی آنان با هم زبانان شان در آن سوی مرزها نادیده گرفته ویا کتمان می گردد ولی دولت و ملت حاکم سعی در استفاده ابزاری از اقلیت کرد موجود در غرب آزربایجان را در تقابل با ترک‌ها به پیش می برند؟ مسئله حق برخورداری از "آموزش به زبان مادری " که جزء وعده های انتخاباتی دولت حسن روحانی بود چرا دولت با کشورهای ترکیه و آزربایجان شمالی در جهت تحقق آموزش به زبان ترکی برای میلیونها شهروند ترک خود به مبادله افکار و همکاری نمی پردازد، آیا نمی توان از تجربیات دو کشور همسایه که در هر دو زبان رسمی و سراسری "زبان ترکی" می باشد در تحقق وعده برخورداری از آموزش به زبان مادری شهروندان ترک بهره جست؟ آیا رغبت به همکاری با اقلیم کردستان عراق و عدم رغبت با ترکیه و آزربایجان شمالی در حیطه وظایف استاندار و مدیر کل آموزش و پرورش استان می باشد یا از سوی مسئولین بالادست صادر گردیده و اینان تنها به جای آورنده اوامراند؟ 
دولت ایران در برخورد با شهروندان ترک و کرد خود طی 35 سال گذشته با تبعیض برخورد کرده به طوریکه نام گذاری اسامی کردی برای کودکان کرد آزاد ولی همین عمل برای کودکان ترک ممنوع می باشد و یا صدها مورد دیگر نشانه از برخورد دوگانه دولت و ملت حاکم و یا به طور صریحتر استفاده ابزاری از کارت کرد در تقابل با ترک‌ها می باشد. برخورد تبعیض آمیز با مسئله ترک و اعمال این چنین دولت ایران سبب رفع شبهات و مبدل شدنشان به یقین در قبال بی اعتنائی به مسئله حق برخورداری از آموزش زبان مادری می گردد. 
یاد آور شویم که حسن روحانی در وعده های انتخاباتی اش در سفر به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ... 3 وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی، احیاء دریاچه اورمیه و آموزش به زبان مادری را داده بود که تاکنون به جژ پروپاگاندا دولتی شاهد تغییر نگرش امنیتی دولت و ملت حاکم نبوده‌ایم، دستگیری صدها فعال مدنی ترک در روز جهانی زبان مادری خود گویای واقعیت دولت حسن روحانی در قبال وعدهایش می باشد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya