Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » جایگیری زبان ترکی در دروس انتخابی گرجستان و سپس نوبت مصر و اردن Yazısını okuyorsunuz.

جایگیری زبان ترکی در دروس انتخابی گرجستان و سپس نوبت مصر و اردن

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, مهر ۲۰, ۱۳۹۱ - 0 comments
وزیر آموزش و پرورش گرجستان در یک حرکت انقلاب آموزش زبان ترکی را جزء یکی از دروس انتخابی مدارس گرجستان اعلام نمود.
وزیر آموزش و پرورش گرجستان به علت افزایش درخواست دانش آموزان مبتنی بر آموزش زبان ترکی درسی انتخابی را برای آموزشی زبان ترکی در سیستم آموزشی گرجستان گنجانده و از مسئولین ذیربط ترکیه ای نیز خواستار حمایت معنوی از این عمل شده است و علت یاری ترکیه را عدم پاسخگوئی ترکولوژهای گرجستانی نسبت به تهیه زیرساخت آموزش زبان ترکی بیان کرده اند. 
انیستیتوی یونس امره ی ترکیه نیز برای حمایت از این عمل ارزشمند گرجستان کارشناسانی بر ارزیابی آموزش زبان ترکی به گرجستان رهسپار کرده است. خوشبختانه پیش نویس طرح آموزش زبان ترکی مورد قبول دو طرف واقع شده و به امضاء رسید. 
بر اساس اخبار منتشر شده انیستیتوی یونس امره در حال برنامه ریزی و گفتگو برای آموزش زبان ترکی در سیستم آموزشی مصر و اردن به صورت دروس انتخابی می باشد.
مسئولین ترکیه ای مرتبط با زبان و فرهنگ ترکی در صورت خواست دیگر کشورها و ترک زبانانشان نیز دست یاری برای ترویج آموزش زبان ترکی و آشنائی با فرهنگ ترک از هر نوع حمایتی دریغ نمی ورزند، برای مثال در بوسنی امروزه بر اساس آمار رسمی 6.000 دانش آموز زبان ترکی را یاد می گیرد.
متاسفانه در سیستم آموزشی ایران علارغم وجود میلیونها ترک، زبان ترکی از هیچ جایگاهی در سیستم آموزشی برخوردار نبوده و همچنان از عدم رسمیت رنج می برد ، هر ساله با آغاز فصل یادگیری میلیونها کودک ترک و آزربایجانی ملزم به یادگیری زبان خارجی دیگری به مانند فارسی اند دریغ از آموزش زبان مادری خود ترکی... در کنار این مسئولین دولت ایران سالیانه میلیونها تومان پول صرف هزینه چاپ کتب فارسی برای افغانستان، تاجیکستان و ... می کنند در حالیکه زبان ترکی در ایران از هیچ حمایت دولتی برخوردار نمی باشد.  
منبع ترجمه خبر:  
http://tinyurl.com/8kuxnx4

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya