Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , , » طرح استفاده از "زبان مادری" از کمسیون حقوق بشر مجلس ترکیه گذشت Yazısını okuyorsunuz.

طرح استفاده از "زبان مادری" از کمسیون حقوق بشر مجلس ترکیه گذشت

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آبان ۲۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس اخباری که لحظاتی پیش منتشر شد طرح ماده قانونی که به سیستم قضائس ترکیه اجازه می داد متهمین، مجرمین و اشخاصی که به سیستم قضائی مراجعه می کنند بتوانند از زبان مادری خود اعمم از زبانهای کردی، زازکی، ارمنی، عبری، عربی و ...بهره ببرند از کمسیون حقوق بشر مجلس ملی ترکیه گذشته و به زودی برای تصویب وارد صحن علنی مجلس ترکیه خواهد گشت.
طی این طرح از این پس تمامی شهروندان ترکیه خواهند توانست در سیستم قضائی ترکیه علارغم مسلط بودن به زبان ترکی به هر زبان دیگر از جمله زبان مادری خود در دادگاه و مراحل قضائی حاضر شوند.
در حالیکه عراق، افغانستان و .. در حال تحقق حقوق پایمال شده ائتنیک ها با استاندرادها منطقه ای می باشند و در دیگر سو ترکیه پارا فراتر نهاده و با استانداردهای اروپائی به مسئله ائتنیک ها می پردازد در ایران مفهومی به نام ملت ترک و ملل غیرفارس چه از سوی ملت حاکم، سیستم سیاسی، اپوزوسیون ملت حاکم و ... تماماً نادیده گرفته شده و انکار می گردد. در افغانستان زبانهای انگلیسی، پشتو، دری، ازبکی و ... در عراق زبانهای عربی، کردی، ترکی به عنوان زبانهای رسمی دولت برگزیده شده و در قانون اساسی ضمانیت اجرئی یافته اند در حالیکه در ایران به صورت بسیار آسان هویت و زبان جامعه ترک به زیر سوال برده می شود و اکثراً مسئله عدم تحقق حقوق به حق پایمال شده ملل غیرفارس را برگردن سیستم های سیاسی 88 سال گذشته حواله می گردد ،آیا واقعاً مشکل اصلی سیستم های سیاسی بوده اند یا زیاده خواهی موجود در ملت حاکم؟ برای مثال کدام کدام به اصطلاح روشنفکر ملت حاکم از حق تعیین سرنوشت ملت ترک و دیگر ملل محکوم دفاع کرده؟ کدام به اصطلاح روشنفکر ملت حاکم تداوم تحمیل زبان فارسی را برای ملل محکوم سخنی بر زبان آورده؟ کدام به اصطلاح روشنفکر ملت حاکم از حقوق پایمال شده ملل محکوم و نژادپرستی موجود در جامعه حاکم اعتراضی کرده؟ و بسیاری از کدام ها که بی شک نمی توان برای آنها مثالی آورد.
در حالیکه خبر استفاده رسمی زبان مادری را در سیستم قضائی ترکیه ترجمه می کردم در فیسبوک به سوالی با چنین مضمونی برخوردم:
آیا با رسمی شدن زبان ترکی و استفاده از آن در مدارس و نامه نگاریهای دولتی همانند زبان فارسی موافق هستید؟
همانطور که در تصویر استفاده شده دیده میشود متاسفانه 19.146 انسان ملت حاکم این حق بشری و اولیه انسانی ملت ترک و دیگر ملل محکوم غیرفارس را زیرپا گذاشته و تداوم زبان تحمیلی فارسی را خواستار شده.
بس مشکل بزرگ پایمال کردن حقوق ملل غیرفارس در کنار سیستم های سیاسی ذهن های نژادپرست جامعه حاکم اسست که حتی اجازه خواندن زبان مادری را از ملل محکوم گرفته، می گیرد و خواهد گرفت. 
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/dy7f3v7

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya