Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » تجربه اولین دفاعیه به 'زبان مادری' در دادگاه های ترکیه، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

تجربه اولین دفاعیه به 'زبان مادری' در دادگاه های ترکیه، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
طرح به رسمیت شناخته شدن استفاده از زبان مادری در سیستم قضائی ترکیه 2 روز پیش در مجلس ملی ترکیه به رای گیری گذاشته شده و به قانون تبدیل گشت، از این پس هر شهروند ترکیه فارغ از هویت و زبان رسمی ترکیه که به تسلط دارد می تواند به زبان مادری و یا هر زبان دیگری که می تواند خود را ایفا کند از خود دفاع کند.
اولین تجربه استفاده از زبان مادری امروز در مورد پرونده ای که با نام ک.ج.ک یا سازمان تروریستی حزب اتحادیه جوامع کردستان مشهور می باشد تحقق یافته و به قولی اولین میوه استفاده از زبان مادری در شهر دیاربکیر ترکیه چیده شد.
امروز در دادگاه پرونده ک.ج.ک افاده های متهمین به زبان کردی گرفته شده و توسط وکیل مدافع متهم به زبان ترکی ترجمه گشت.  
رسمیت یافتن استفاده از زبان مادری در سیستم قضائی ترکیه با استقبال گروههای ائتنیکی ترکیه مواجه شده و صاحبین تفکر هر یک از ائتنیک ها قانون استفاده از زبان مادری رادر سیستم قضائی ترکیه قدمی در جهت تحقق حقوق برابری شهروندی در ترکیه معرفی نمودند. 
گشایش کانال 24 ساعته TRT6 به زبان کردی، ایجاد اینتستوی زبان کردی در دانشگاه ها، جایگیری دروس زبان مادری به صورت انتخابی در سیستم آموزشی و تحصیلی، رسمیت استفاده از زبان مادری در سیستم قضائی و صدها رفرم دیگر از قدم ها دولت ترکیه برای فراهم نمودن تعریف مدرنی از شهروندی فارغ از هویت ائتنیکی، زبان مادری، دین – مذهب و .. تمامی شهروندان ترکیه می باشد. 
متاسفانه در ایران ملت ترک به علت کتمان رسمی هویت و زبان ترکی از سوی دولت ایران به عنوان شهروند درجه دوم که هیچ بیگانه تلقی می گردد، فراموش نکرده ایم که بخش نامه های سازمان های دولتی در رابطه با کاربرد زبان ترکی را که دقیقاً لفظ بیگانه بکار برده می شود گوئی ترکان شهروند ایران نبوده و جزء تعریف ایرانی نمی گنجند. تداوم عدم رسمیت زبان ترکی و هویت ملت ترک در ایران بدون تردید موضوع ملت های محکوم و مستعمره را به سرانجام خطرناکی از جمله تجزیه این جغرافیا و یا جنگ های ائتنیکی سوق خواهد داد، و ملت حاکم فارس زبان و طیف های سیاسی و .. فارس زبان در این امر مسئول اند. در نزدیک مرزهای ایران سخن از به رسمیت شناخته شدن هویت های ائتنیکی، زبان مادری و ... ملت های مغلوب هست در ایران تداوم مستمعرگی و سیاست های آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی با بازار سیستم آموزشی و تحصیلی غیرقابل قبول می باشد. می باید در ایران نیز زبان ترکی زبان رسمی و سراسری اعلام گردیده و هر کودک ترک زبان نیز به آموزش زبان مادری از سطح آمادگی تا دکترای پی اچ دی مشغول باشد در عین حال کودکان فارس زبان نیز در کنار زبان مادری ملزم به آموزش اجباری زبان ترکی باشند تا توازن برقرار گردیده و هیچ ائتنیکی ارجحیتی بر دیگر گروههای ائتنیکی نداشته باشد.    
یادآوری: سازمان تروریستی اتحادیه جوامع کردستان که شاخه داخل شهری حزب کارگران کردستان می باشد در نظر دارد ساختار دولتی مشابه با دولت ترکیه را برای هر چهار بخش کردنشین به اجرا بگذارد رئیس اتحادیه جوامع کردستان مراد قاراایلان می باشد و بر اساس تفکرات عبدالله اوجالان پایه ریزی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya