Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » آموزش زبانهای عربی و کردی به پلیس ترکیه، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

آموزش زبانهای عربی و کردی به پلیس ترکیه، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, دی ۱۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
ترکیه که در روند افزایش استانداردهای دمکراسی و احقاق حقوق تمامی شهروندان فارغ از هویت ائتنیکی، زبان، دین و .. گام هائی برداشته در جدیدترین سلسله از این دسته قدم ها در سیستم پلیس ترکیه شاهدیم.
بنا به اخبار روزنامه یئنی شافاق ترکیه از این پس پلیس ترکیه برای ارائه خدمات بهتر به تمامی شهروندان و ایجاد ارتباط مناسب به آموزش زبان های کوردی و عربی آغاز نموده است. در اولین پروسه از مامورین پلیس ترکیه حدود 50 نفر در کلاس های آموزش زبانهای عربی و کردی شرکت کرده اند که آموزش این زبانها به صورت 2 ماه در برنامه های پلیس ترکیه گنجانده شده است.
افتتاح این پروژه در شهر سیرت ترکیه کلید خورده است که به علت بافت چندفرهنگی اش از ترک، عرب، کرد نمایه ای از ترکیه را از نظر زبانی نمایندگی می کند. 
بنا به گفته رئیس پلیس و استاندار شهر سیرت ترکیه به علت وجود شهروندان ترک، عرب، کرد در شهر دربعضی از مواقع پلیس نمی توانست با مراجعه کننده گان ارتباط لازم را برقرار کند و آموزش زبانهای عربی و کردی با مشاوره ای که با مسئولین رده بالا داشتیم از اهمیت و لزوم آموزش زبانهای فوق برای امر سرویس دهی به شهروندان خبر دادیم که خوشبختانه این امر نیز مورد قبول دستگاه های ذیربط واقع شد. حامی طرح فوق استاندار شهر سیرت می باشد و تمامی نیازهای مادی طرح فوق از سوی وی تامین می شود.
دولت ترکیه با قدم هائی نظیر به رسمیت شناختن زبان ها، ادیان و مذاهب، فرهنگ ها و در قانون اساسی جدید و پیش روی ترکیه سعی در تعریفی مدرن از جامعه ترکیه با تمامی تفاوت هایش را دربر بگیرد را دارد . بنا به پیشنویس قانون اساسی جدید ترکیه دولت تعریفی مدرن بر پایه حقوق بشر، استانداردهای اروپا، آزادی بیان و .. را ارائه خواهد کرد. چندی پیش بود که طرح استفاده رسمی از زبان کردی، عربی و .. در کمسیون حقوق بشر مجلس ترکیه مورد قبول واقع شده و اولین قدمهای رسمی شدن دیگر زبانهای موجود در ترکیه در سیستم قضائی و دولتی ترکیه تحقق یافت. دولت ترکیه بنا به برنامه های اعلان شده قصد دارد طی سالهای پیش رو زبان های موجود در ترکیه رابه صورت وسیع در تمامی ارگان ها، ادرات، حوزه های اجتماعی، مدارس، مساجد و .. به رسمیت شناخته و زیرساخت های حفظ و گسترش زبانهای مذکور را فراهم سازد.
روند موجود در موضوع احقاق حقوق ملت های ساکن هر کدام از کشورهای ترکیه با استانداردهای اروپائی و عراق ، افغانستان و جنگ زده با استانداردهای خاورمیانه ای را با وضعیت ملت ترک و دیگر ملل غیرفارس ساکن ایران مقایسه کنید، آیا کدام در روند جهانی و کدام یک برگشت به عقب را تجربه می کنند؟ درحالیکه زبانهای عربی، کردی، ترکی، سریانی در عراق تماماً توسط قانون اساسی به رسمیت یافته و دولت عراق واقعیت چندملتی بودنش را پذیرفته و سعی در احقاق حقوق ملل مذکور دارد هنوز عدم رسمیت زبان ترکی و عدم جایگیریش در سیستم آموزشی و تحصیلی ایران در کنار تحمیل زبان بیگانه فارسی قابل توجیح می باشد؟ چرا باید وجود میلیونها ترک ، عرب، بلوچ و .. در ایران کتمان گردد و تمامی اعضای این ملت ها شهروند درجه دوم محسوب شوند؟ آیا تحمیل زبان بیگانه، استعماری و اجباری فارسی به ملت ترک و دیگر ملل غیرفارسی را می توان به فرض مثال با مضامین دین اسلام پاسخ داد؟ آیا اسلام سیاستهای آسیمیلاسیون و نسل کشی زبانی و فرهنگی ملت ترک و دیگر ملل غیرفارس را به رسمیت می شناسد و توصیه می کند یا این استفاده ابزاری از اسلام هست در جهت تداوم سیاستهای رژیم پهلوی؟ چرا باید زبان اقلیت جامعه بر اکثریت جامعه تحمیل گردد؟ چرا باید آزربایجان جنوبی و مناطق ترک نشین از نظر اقتصادی عقب مانده تر از دیگر مناطق فارس زبان نشین باشند؟ آیا این به استعمار گرفتن ملتی نیست؟ مگر اسلام دین برابری نیست ، پس کجاست آن برابری؟ 
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/aw9jwjq

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya