Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » تاتارستان رسماً استفاده از الفبای لاتین را آغاز کرد Yazısını okuyorsunuz.

تاتارستان رسماً استفاده از الفبای لاتین را آغاز کرد

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, دی ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
مجلس تاتارستان به صورت رسمی استفاده تمامی شهروندان خود از الفبای لاتین را مجاز دانست.
 بر اساس قرار رسمی مجلس تاتارستان از این پس نامه ها و مکاتاباتی که با الفبای لاتین تحریر شده و به تمامی ارگانهای دولتی ارسال شود ارگان مربوطه نیز ملزم به جواب دهی با الفبای لاتین به نامه و مکاتبه مذکور می باشد.
در سال 1999 استفاده مجاز از الفبای لاتین برای تحریر زبان ترکی تاتاری توسط دیوان قانون اساسی روسیه ممنوع اعلام شده بود و محکمه عالی تاتارستان نیز قانون مذکور را رد کرده بود. آقای قافیل کریم اف یکی از قضات عالی تاتارستان طی بیاناتی که در این مورد در مجلس تاتارستان داشت به رد قرار محکمه دیوان قانون اساسی روسیه توسط محکمه عالی تاتارستان ارجاع داده و خواستار رد قانونی قرار زیر گشت.
تاتارستان سالها از الفبای عربی اصلاح شده استفاده می نمود. در سال های 1927 تا 1937 از الفبای لاتین و در سال 1939 از الفبای روسی سیریلیک استفاده می نمود. در تاتارستان احزاب و گروههای استقلال طلب خواستار استفاده از الفبای لاتین بودند و در رای گیری مجلس تاتارستان در رابطه با قانون مذکور 62 نماینده به استفاده مجاز از الفبای لاتین رای مثبت داده و 18 نماینده رای منفی دادند.
در بین نماینده گانی که به قانون مذکور رای منفی داده اند وجود اشخاصی نظیر Robert Minullin و Marat Hayrullin که در اقتدار کنونی از اعضای مهم دولت می باشند نیز تامل برانگیز می باشد. پس از رای گیری رئیس مجلس تاتارستان طی سخنانی از نقش مثبت استفاده رسمی و قانونی از الفبای لاتین در جوامع بین المللی مطالبی را ابراز داشت.
بدون تردید زبان یکی از مهمترین فاکتور ها در روند ملت شوندگی اجتماعی می باشد و طرد فرهنگ، زبان و غالب – استعمارگر روسی از سوی جامعه تاتارستان و اهمیت زبان مادری، ورود به الفبای لاتین و ... یکی از مهمترین نشانه های روند تداوم ملت شوندگی ترکان تاتار می باشد. بدون تردید با ورود و رسمیت یافتن زبان ترکی، الفبای لاتین ترکی و ... در هر یک از جمهوریها و یا مناطق ترک نشین منطقه و دنیا تاثیر شگرفی نیز در روند ملت شوندگی ترکان ساکن ایران خواهد داشت. زبان مادری، هویت ائتنیکی، منطقه جغرافیائی مشخص، جهان بینی و ...مشترک مطمئناً یکی از مهمترین نقاط تمایز جامعه غالب و مغلوب می باشد که خاصیت ملت بودن را به جامعه ای می بخشد. ملت ترک در ایران نیز در پروسه ای مشابه با منطقه و دنیا در حال سیر روند ملت شوندگی، احقاق حاکمیت خود بر مناطق ملی، رسمیت یافتن زبان ترکی، ارتباط بیشتر با دنیای ترک و... می باشد. طرد زبان غالب و استعماری فارسی، فرهنگ فارسی و .. چندسالی هست که در ترکان ساکن ایران آغاز شده و به شدت سیر صعودی را طی می کند، ترویج ترکی نویسی دوباره یکی از نشانه های این طرد زبان و فرهنگ غالب استعماری می باشد.   
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bhe6lw

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya