Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » آیا آب آراز به دریاچه اورمیه منتقل خواهد شد؟ Yazısını okuyorsunuz.

آیا آب آراز به دریاچه اورمیه منتقل خواهد شد؟

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, اسفند ۰۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
اورمولو 
طی ماه های گذشته سوالی در این مورد که آیا رود آراز در نقش ناجی دریاچه اورمیه ظاهر خواهد شد؟ در ذهن مردم ترک نقش بسته است.
دولت ایران برای بهره برداری از رودخانه آراز و منتقل نمودن آبش سعی در راضی نمودن حکومت آزربایجان شمالی دارد، ولی بر اساس منابع سیاسی آزربایجان تاکنون دولت ایران به صورت رسمی در مورد انتقال آب رود آراز به دریاچه اورمیه پیشنهادی را به دولت آزربایجان شمالی ارائه نداده است و بنا به اظهار نظر مسئولین دولتی آزربایجان شمالی دولت ایران می باید به صورت رسمی و طی مذاکراتی موضوع انتقال آب آراز به دریاچه اورمیه را مطرح کند.
آقای حسین قلی باقر اف وزیر اکولوژی و منابع طبیعی آزربایجان شمالی در تاریخ 21 نوامبر طی کنفرانسی مطبوعاتی بیان نمود که دولت ایران تاکنون مراجعتی رسمی در مورد انتقال آب رودخانه آراز به دریاچه اورمیه نداشته و در صورت مراجعت رسمی دولت آزربایجان شمالی مسئله را از ابعاد اکولوژیکی، سیاسی، اقتصادی و دیگر جهات مورد بررسی همه جانبه ای قرار خواهد داد تا هر دو دولت به نتیجه مشترکی دست یابند.
بر اساس گفته های وزیر دولت آزربایجان شمالی توافق نامه ای بین دو دولت به امضاء رسیده و هر دو دولت ملزم به اجرای بندهای آن در خصوص آب رودخانه آراز می باشند. یکی از مهمترین بندهای این توافق نامه نیز جلوگیری از وارد آوردن هر گونه خسارت به رودخانه آراز و محیط زیستش می باشد. 
بیش از 70% دریاچه اورمیه خشک شده و بنا بر اساس گفته های کارشناسان میحط زیست در صورت تداوم روند از دست دادن آب دریاچه اورمیه ادامه آن نیز طی 3 الی 5 سال پیش رو خشک خواهد شد. طی ماه های گذشته سازمان ملل کمکی در حدود 135 میلیون دلار را نیز برای کمک به احیاء دریاچه اورمیه به دولت ایران اختصاص داد که احتمالاً سرنوشت این کمک مادی نیز چیزی جزء بقیه کمک های صورت گرفته قبلی نخواهد بود.
نماینده آزربایجان شمالی: دولت ایران فیگور متعصب ولی توخالی را برای احیاء دریاچه اورمیه به خود می گیرد.
فاضل آغامالی یکی از نماینده گان آزربایجان شمالی طی سخنانی با سایت رادیو آزادی چنین بیان می کند:
به نظر وی پس از اعتراضات داخلی در شهرهای ترک نشین و منعکس شدن خشکانیدن دریاچه اورمیه در مجامع جهانی دولت ایران به صورت فیگوری توخالی سعی در حامی نشان دادن احیاء دریاچه اورمیه نموده است. حتی به نظر وی دولت ایران به قصد مسئله نجات دریاچه اورمیه را به رودخانه آراز که نماد جدائی آزربایجان شمالی و آزربایجان جنوبی و به عبارتی نیمه ملت ترک در آن سوی آراز می باشد وابسته ساخته است تا در صورت عدم اجازه دولت آزربایجان شمالی مسئله خشکانیدن دریاچه اورمیه را حواله و تقصیر آزربایجان شمالی بیاندازد. از نظر علمی امکان احیاء دریاچه اورمیه با تمامی حجم آب رودخانه آراز وجود ندارد و مشکلاک فنی متعددی نیز در امر انتقال آب آراز به اورمیه از جمله ارتفاع متفاوت آراز و اورمیه که نیاز به پیمپاژی بسیار قوی دارد وجود دارد (سطح آراز پائین تر از دریاچه اورمیه می باشد). در دیگر سو اگر آب رودخانه آراز به صورت غیرعلمی برداشت شود به میحط زیست منطقه خسارات غیرقابل جبرانی را وارد می سازد.
احیاء دریاچه اورمیه بدون آراز نیز ممکن هست
فریده حسین اووا رئیس حزب سبزهای آزربایجان شمالی نیز از احیاء دوباره دریاچه اورمیه بدون نیاز به آراز خبر می دهد. به نظر وی قبل از روبرو شدن با فاجعه میحط زیستی قرن دولت ایران می باید قسمتی از آب سدهای موجود بر روی دریاچه اورمیه را به سمت دریاچه سرازیر کند تا دریاچه اورمیه بتواند جان دوباره ای بگیرد. در کنار آب سدها مسائلی همچون کشاورزی، سیستم آبیاری، نوع کاشت محصولات و ... نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 
ترکان آزربایجانی شهرهای اورمیه، تبریز، اردبیل و ... بارها به علت خشک شدن دریاچه اورمیه به خیابانها ریختند که با واکنش امنیتی دولت ایران مواجه شده و مسئله محیط زیستی به مسئله ای امنیتی مبدل گشت. انسانها می توانند در دنیا برای چنین مسائل محیط زیستی به صورت آزاد و مسالمت آمیز به کمبودها معترض باشند. 
منبع ترجمع مقاله: سایت رادیو آزادی
http://tinyurl.com/aqrjfrf

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya