Ana Sayfa » , , , , , , , , , » تاسیس اولین دانشگاه زبان کردی در ترکیه، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

تاسیس اولین دانشگاه زبان کردی در ترکیه، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۲ - 0 comments
بالاخره رفرم های دولت ترکیه در قبال به رسمیت شناختن "حق آموزش به زبان مادری" تمامی شهروندان ترکیه به سطح آموزش عالی ترکیه نیز رسید و بنا به اخبار منتشر شده اولین دانشگاه ترکیه که زبان آموزیش تماماً کردی خواهد بود به زودی افتتاح خواهد شد.
بر اساس اخبار منتشر شده از سوی مسئولین سیستم آموزشی و تحصیلی عالی ترکیه دانشگاه زبان کردی طی 1 ماه پیش رو از سوی ارگان غیردولتی بین النهرین افتتاح خواهد شد. دانشگاه زبان کردی ترکیه در شهردیاربکیر خواهد بود و دانشگاه مذکور اولین دانشگاه ترکیه خواهد بود که تمامی دروس آموزیش به زبان کوردی تدریس خواهد شد. زیرساخت های تاسیس دانشگاه کردی چندی است که آغاز شده و اکنون پروسه تعیین هیات علمی، رئیس دانشگاه، کادر آموزشی، رشته های تحصیلی و دیگر کارهائی اجرائی و آموزشی در حال پیگیری می باشد. در کنار آموزش زبان کردی طی پروسه های بعدی آموزش زبان های ارمنی ، ترکی، انگلیسی، آسوری و ... نیز به لیست زبان های آموزشی دانشگاه افزوده خواهد شد.
بنا به گفته های آرینچ معاون اردوغان دولت ترکیه از طرح گشایش دانشگاه زبان کردی حمایت نموده و کمک های لازم را نیز خواهد داشت. 
موسسه غیردولتی بین النهرین دارای 255 عضو می باشد که در بین اعضای این ارگان غیردولتی انسانهائی از طیف ها و گروههای فکری مختلف همچون فعالین حقوق بشر، سرمایه گذاران، روزنامه نگاران، آکادمیسین ها و .. جای گرفته است، نکته قابل تامل در تاسیس اولین دانشگاه زبان کردی ترکیه جایگیری شیوان پرور خواننده ناسیونالیست کرد می باشد.
هدف موسسین اولین دانشگاه کردی ترکیه توسعه و بسط زبان کردی در جامعه ترکیه و در وهله دوم منطقه بیان شده است، موسسان دانشگاه زبان کردی ترکیه بدین سبب اولین اولویت خود را برگزاری رشته های علوم اجتماعی بیان کرده اند. نکته قابل تامل دوم اسم دانشگاه می باشد که اسم پیشنهادی هیات موسسین "آمد" خواهد، آمد به گفته گروههای ناسیونالیست کورد نام قدیمی شهر دیاربکیر ترکیه می باشد که طی پروسه ای دولت ترکیه نام این شهر را تغییر داده است. هدف دیگر دانشگاه زبان کردی ترکیه شروع پروسه مدرنیزاسیون زبان کردی می باشد، بر اساس گفته های هیات موسسین دانشگاه زبان کردی دارای شاخه ها و زیرگروههای بسیار متعدد و مختلفی می باشد و یکی از اصلی ترین اهداف دانشگاه سروسامان دادن به زبان کردی و ایجاد زبان استاندارد زبان کردی که در برگیرنده خصائص عصر و فن آوری های روز باشد مد نظر می باشد. 
پروژه بازتعریف دوباره دولت – ملت و هویت شهروندی بر پایه حقوق بشر، آزادی های فردی و اجتماعی، دمکراسی و ... فارغ از هویت های ائتنیکی / زبانی / دینی و ... در ترکیه چندین سال می باشد که آغاز شده و رسمیت هر چه بیشتر زبان کردی و دیگر زبان های شهروندان ترکیه در سیستم آموزشی ترکیه بدون تردید جزء مهمترین قدم های تثبیت این هویت ها و زبان ها می باشد که در شرف تحقق می باشد. در کنار این اخبار مسرت بخش ما هنوز در ایران چه از سوی سیستم حاکم و چه از سوی ملت حاکم پیگیری سیاست های آسیمیلاسیون، انتگراسیون در جامعه حاکم استعمارگر، تحقیر، کتمان، ژنوساید زبانی، استعمار داخلی و ... ملت های محکوم و مستمعره  را شاهدیم، به طوریکه اکنون نیز "زبان ترکی" و "هویت ترک" در ایران به طور رسمی و غیررسمی کتمان می گردد. در ایران علارغم کثرت ائتنیکی و زبانی جامعه ترک ما با تداوم پروژه ملت سازی بر پایه یک زبان (زبان فارسی) – یک مذهب – یک ایدئولوژیک مواجهیم و بدون تردید تنوع زبانی / ائتنیکی / مذهبی موجود در جغرافیای ایران مهمترین سد در برابر این هموژن سازی بی رحمانه می باشد. مضحک ترین بخش این درام انسانی در ایران عکس العمل به مراتب بدتر به اصطلاح روشنفکران ملت حاکم می باشد که در قبال خواست حق آموزش به زبان مادری و رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران در سکوت مطلق به سربرده و در اغلب اوقات از تداوم سیاست های هموژن سازی و ژنوساید گروههای زبانی و ائتنییک غیرفارس در ایران حمایت لازم را می کنند. بی شک تداوم وضعیت فوق سرانجام امید وار کننده ای را برای ملت های غیرفارس ساکن ایران متصور نمی سازد و مسائل اتفاق افتاده در منطقه به خوبی حاکی از رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشتی حول موضوع زیست در یک جغرافیای مشترک را با بحران های جدی مواجه خواهد ساخت.
یادآور شویم اولین و اساسی ترین خواست تمامی گروه های ترکیه از هر طیف فکری و خط و مش سیاسی "رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی توسط قانون اساسی" می باشد تا رفته رفته تبعیض های متعدد از میان برداشته شود.   
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ntzthvd

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya