Ana Sayfa » , , , , , , , , , » کردی در عراق زبان رسمی دوم می گردد،عدم رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

کردی در عراق زبان رسمی دوم می گردد،عدم رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, تیر ۳۱, ۱۳۹۲ - 0 comments
بر اساس اخبار رسمی منتشر شده امروز مجلس عراق برای بررسی اعلان رسمیت زبان کردی به عنوان دومین زبان رسمی عراق تشکیل جلسه داده است. خبر مذکور از سوی مخبر لیست کردستانی پارلمان عراق آقای موئید طیب به خبرگزاری ها مخابره و بازگو شده است. 
منابع خبری از قبول طرح زبان کردی به عنوان دومین زبان رسمی عراق خبر داده اند و اغلب اعضای پارلمان عراق با دید مثبتی نسبت به اعلان زبان کردی به عنوان دومین زبان رسمی عراق می نگرند.
در حالیکه زبان کردی به عنوان دومین زبان رسمی عراق در حال بررسی می باشد ما هنوز در ایران با تداوم سیاست های آسیمیلاسیون، کتمان، تحقیر، طرد و .. نسبت به زبان ترکی و انسان های دارای هویت ائتنیکی ترکی مواجه می باشیم. متاسفانه دولت ایران و قشر الیت فارس زبان که طیف حاکم در ایران می باشند علارغم اینکه در افغانستان، عراق و ...با تحقق حقوق گروههای ائتنیکی، زبانی، دینی و .. را شاهدیم اینان در پی تداوم به استعمار و استثمار کشیدن ملت ترک و دیگر ملت های مستمعره با عناوین و قالب های جدیدی می باشند و روزی نیست که بحث تاریخ گذشته ماده های 15 و 19 قانون اساسی ایران را هر شخصی نوعی بازگو می کند و خبر از تداوم رسمیت انحصاری زبان فارسی بر دیگر ملتهای غیرفارس با نام های زبان مشترک، زبان ملی، زبان رابط، زبان دولتی و ... را به روز می کند این در حالی هست که بر خلاف دولت ایران ما در منطقه خاورمیانه اکنون با موجی از دمکراسی خواهی و برابری حقوق گروههای ائتنیکی، زبانی، فرهنگی، دینی و ... مواجه ایم. قشر الیت فارس زبانان باید بیاندیشند که آیا می باید ملت ترک و دیگر ملت های مستمعره برای تحقق تمامی حقوق مدنی خویش تنها به استقلال مناطق ملی خویش بیاندیشند یا می توان در این جغرافیای عقب مانده نیز برای تحقق حقوق برابر و عدم استعمار ملت های محکوم اندیشید؟ آیا به واقع می توان این دید آینده نگر را در ملت و دولت حاکم مشاهده نمود؟ طبیعتاً جواب قاطع منفی می باشد ...
در حالیکه کردهای عراق موفق به تشکیل دولت ملی خود شده و کردهای سوریه نیز در راه مشابهی می باشند ملت ترک در ایران با نمونه های موفق از رهائی از یوغ استعمار گروه حاکم در منطقه مواجه می باشد، این در حالی می باشد که حرکت مدنی جامعه ترک در ایران قابل قیاس با حرکت های مذکور که بیشتر بر حسب مسائل اشغال عراق و جنگ داخلی در سوریه پدیدار شده و بوجود آمده اند نمی باشد. قریب به اتفاق جامعه ترک برای رفع تبعیض های زبانی خواستار رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایرانند.            
منبع خبر:
http://tinyurl.com/ltlyjrq

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya