Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » موسیقی مکتب آشیقی به نام شهر اورمیه ثبت گردید Yazısını okuyorsunuz.

موسیقی مکتب آشیقی به نام شهر اورمیه ثبت گردید

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آبان ۱۳, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
آزربایجان جنوبی، اورمیه: بالاخره پس از سالها کش و قوس و بروکراسی موسیقی مکتب آشیقی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به نام شهر اورمیه به شماره 165 در فهرست یاد شده ثبت گردید.
موسیقی آشیقی جزء مهمترین موسیقی های ملت ترک ساکن جغرافیای ایران و دیگر ترکان جهان می باشد که در آزربایجان جنوبی و دیگر مناطق ترک نشین جغرافیای ایران از تنوع قابل محسوسی برخوردار می باشد. 
بنا به نظر هنرمندان و موسیقی شناسان مکتب آشیقی شهر اورمیه جزء مهمترین و غنی ترین مکاتب آشیقی ترکان جهان می باشد به طوری که بسیار از ناموران موسیقی آشیقی مکتب اورمیه را به مانند پلی موسیقیائی تشبیه می کنند.
54 مقام موسیقی آشیقی اورمیه در عروسی‌ها، قهوه‌خانه های سنتی، مراسمات و ... نواخته میشود و مکتب آشیقی اورمیه مکتب عشق، عرفان و حماسه سرائی ملت ترک می باشد. قوپوزهای هفت سیمه با 14 پرده از جمله ویژگهای مکتب آشیقی اورمیه می باشد که خاصیتی یکتا به آن می بخشد در عین حال وجود اشعار قدیمی و مدرن ترکی نیز گوشه‌ای دیگر از ویژگی های مکتب آشیقی اورمیه هست.   
شهر اورمیه صدها آشیق و شاعر نامی آشیقی از جمله دوللو مصطفی، بالولو میسکین، آشیق فرهاد سلیمی، عزیز مراد خانی، آشیق درویش وهاب زاده، آشیق محمد حسین دهقان، جعفر مینائی(سویوق بولاق – نام جعلی مهاباد)، عبدالله زاده(ماکو)، شهبازپور(سویوق بولاق)، خلیلی(خوی)، محبوب، قوچعلی،  ساعد، قدرت عزیزی و ... را تقدیم هنر ملت ترک نموده است.
در زبان ترکی به آشیقها اوزان گفته میشود و پس از قبول اسلام توسط ترکها نام اوزان به آشیق که بر گرفته از ایشیق ترکی هست مبدل گردیده است. از قدیمیترین اوزانهای ترک می توان به "دده قورقود" را نام برد. اشعار آشیقها از روی تعداد هجاها و مفهوم نامگذاری شده و میشود، برای مثال 7 هجائی را بایاتی، 8 هجائی را گرایلی، 11 هجائی را قوشما و 15 هجائی را دیوان  و ... می نامند. از نامورترین انواع شهرهای آشیقی می توان به گرایلی، تجنیس، قوشما، مخمس، باغلاما، حربه، زوربا،دئییشمه و ... نام برد.   
بیتی از دوللو مصطفی:
اورمو دیاریندان من دوشدوم یولا
گزه- گزه بو مکانا یئتیشدیم
فیض آلدیم اوستاددان آلدیم پاییمی
گوهر آختاریردیم کانا یئتیشدیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya