Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » سریانی‌های ترکیه صاحب مدرسه به زبان مادری شدند، تداوم محرومیت از آموزش به زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

سریانی‌های ترکیه صاحب مدرسه به زبان مادری شدند، تداوم محرومیت از آموزش به زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, فروردین ۱۷, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو 
سریانی های ترکیه با اتمام پروسه حقوقی قادر به آموزش زبان مادری خود به کودکانشان خواهند بود. هدف اول سریانی ها گشایش مهدکودک و سپس در مراحل بعدی تاسیس مدارس دوره ابتدائی به زبان مادریشان می باشد.
آموزش زبان مادری یکی از آرزوهای جامعه سریانی های ترکیه بود که به زودی این آرزو در استانبول محقق خواهد شد. کودکان سریانی ساکن استانبول سال تحصیلی 2015-2014 را در مدرسه‌ای که تمامی دروسش به زبان مادریشان ارائه خواهد شد شروع خواهند نمود. برای تامین زیرساختهای آموزش به زبان مادری سریانی ها محوطه‌ای در منطقه یئشیل‌کؤی استانبول اجاره گردیده و تدبیرهای اولیه برای تاسیس مدرسه به سرعت در حال پیگیری می باشد.
نام مدرسه سوریا‌نیها به دو زبان ترکی و سریانی نوشته شده، اولین هدف مهدکودک و سپس سعی در ترویج این مدل در دوره ابتدائی از جمله اهداف میان مدت جامعه سریانی ها می باشد. کتاب های آموزشی که برای سریانی ها آماده گردیده هفته پیش به وزیر آموزش و پرورش ترکیه برای کسب اجازه نشر فرستاده شده و این هفته به احتمال بسیار زیاد شاهد تصدیق کتب آموزشی سریانی خواهیم بود.
جامعه سریانی های ترکیه 2 سال پیش پروسه حقوقی برای تاسیس مدرسه به زبان سریانی را آغاز نموده بودند که طی دو سال مجادله حقوقی قرار محکمه به نفع سریانی ها و تصدیق تاسیس مدرسه به زبان سریانی صادر گردید. بر اساس آمار رسمی ترکیه دارای 17.000 شهروند سریانی می باشد که از این تعداد حدود 15.000 تنها در شهر استانبول ساکن اند، پس از استانبول سریانی ها در شهرهائی نظیر ماردین، مرسین، دیاربکیر، آدی‌یامان، الازیغ، آنکارا، ازمیر، مالاتیا، شانلی‌اۇرفا، قاضی‌آنتئپ و... سکونت دارند.   
در حالیکه دولت ترکیه آموزش به زبان مادری 17.000 شهروند سریانی خود را تحت گارانتی قانون اساسی قرار می دهد در ایران جمعیتی بالغ بر 25 تا 35 میلیون ترک از "حق آموزش به زبان مادری محروم" نگه داشته شده و در عین حال ملزم به آموزش تحمیلی زبان گروه اقلیت حاکم‌اند. سیستم آموزشی ایران نه بر مبنای واقعیت ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی ملل موجود در این جغرافیا بلکه برای پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان، تک ایدئولوژیک و تک تیپ آنهم بر پایه ویژگی های گروه اقلیت حاکم بنا نهاده شده است. مهمترین ابزار دولت و ملت حاکم برای پدید آوردن جامعه یاد شده نیز رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت حاکم می باشد که رسمیت انحصاری زبان اقلیت فارسی برتری‌های منحصر به فردی به جامعه فارس زبان حاکم تقدیم نموده است. حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی در سفری که به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ...داشت 3 وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، احیاء دریاچه اورمیه و آموزش به زبان مادری را وعده داده بود که علارغم گذشت بیش از 6 ماه از شروع بکار دولت حسن روحانی شاهد تداون نگرش امنیتی به مسئله آموزش به زبان مادری می باشیم. حتی روحانی که علی یونسی وزیر اطلاعات سابق را به عنوان سمت غیراجرائی مشاور به اصطلاح ویژه در امور اقوام تعیین نموده بود بارها در مصاحبه‌ها از عدم باور و اعتقاد دولت به مسئله‌ای به نام آموزش به زبان مادری گروههای محکوم یاد کرد که امیدهای تغییر در دولت حسن روحانی در میان ملل مغلوب را بسیار زودتر نقش بر آب نمود، گرچه تداوم تبعیض و استعمار زبانی نتیجه‌ای جزء افزایش گسست اجتماعی میان دولت و ملت حاکم با ملل مغلوب و سوق دادن ملل مغلوب به تشکیل دولت های ملی خود را به ارمغان خواهد آورد.   
منبع ترجمه خبر: بخش ترکی سایت الجزیره
http://tinyurl.com/lxhzy9q

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya