Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » 13 می جشن پاسداشت زبان ترکی گردد Yazısını okuyorsunuz.

13 می جشن پاسداشت زبان ترکی گردد

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو
یکی از نماینده‌گان مجلس ملی ترکیه طی تکلیف قانونی خواستار بزرگداشت روز 16 می به عنوان جشن پاسداشت زبان ترکی گردیده است.
حسن چالیش نماینده‌ قارامان و رشاد دۏغرۇ نماینده تۏکات دو نماینده‌ای می باشند که زیر تکلیف یاد شده را امضاء نموده‌اند، بنا به گفته‌های این دو نماینده زبان ترکی پنجمین زبان زنده دنیا و سومین زبان مادری پرمتکلم دنیا می باشد و از بعد آینده ترکیه زبان ترکی از اهمیت به سزائی برخوردار می باشد، از همین روی آنان خواستار گنجاندن روز 13 می در تقویم ترکیه به جهت پاسداشت زبان ترکی شده‌اند. 
در تکلیف در مورد چرائی بزرگداشت زبان ترکی چنین ذکر شده:
13 می 1277 به فرمان قارامان‌اۏغلۇ محمد به‌ی برای اولین بار زبان ترکی به عنوان زبان دولت برگزیده شده و در این روز بر اهمیت زبان ترکی تاکید گردیده است. بی تردید یکی از مهمترین اقدامات جمهوری نوین ترکیه بسط، حفاظت و پایه‌ریزی تفکر به زبان ترکی بوده و  به همین سبب می باید روزی برای زبان ترکی در تقویم ملی ترکیه گنجانده شود.
در 13 می 1277 قارامان‌اۏغلۇ محمد به‌ی طی دستوری اعلان می کند که: از این پس در دیوان، درگاه، سرای، مجلس و ... هیچ کسی حق ندارد به جزء زبان ترکی زبان دیگری را بکار بندد.
علارغم اینکه ترکان آزربایجان جنوبی و دیگر ترکان ساکن جغرافیای ایران دارای دهها سلسله،امپراتوری و دولت ملی ترک در تاریخ بوده‌اند پس از فروپاشی سلسله ترک قاجار تا به اکنون در استعمار داخلی گروه اقلیت حاکم فارس زبان واقع گردیده‌ و زبانشان از سوی دولت و ملت حاکم کتمان گردیده به طوریکه اکنون به جزء جک های راسیستی که زبان ترکی و هویت ائتنیکی ترک را مورد هدف قرار می دهدند مفهومی به نام شهروندان "ترک" و "زبان ترکی" در جغرافیای ایران وجود خارجی ندارد، حتی میلیونها انسان ترک تنها به سبب تمایز ائتنیکی و زبانی با گروه اقلیت حاکم از اولیه‌ترین حقوق بشری از جمله برخورداری از "حق آموزش به زبان مادری" محروم گردیده اند و در عین حال ملزم به یادگیری تحمیلی زبان گروه اقلیت حاکم‌اند در حالیکه گروه اقلیت حاکم تنها به آموزش زبان مادری خود بسنده می کند و این سبب  بازتولید تبعیضات زبانی و یا به عبارت صریحتر استعمار زبانی در ایران گردیده است. 
حسن روحانی و وعده‌ای که زود بر آب شد
حسن روحانی در ایام انتخابات در سفرهائی که به شهرهای ترک نشین تبریز، اورمیه، اردبیل و .. داشت وعده‌هائی همچون تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی، آموزش به زبان مادری و احیاء دریاچه اورمیه را داده بود که علارغم گذشت 10 ماه از آغاز بکار دولت وی به جزء پروپاگاندای دولتی شاهد کوچکترین اقدام عملی در جهت رفع تبعیضات زبانی در جغرافیای ایران نبوده‌ایم. 
عدم آگاهی زبانی، ملی و ائتنیکی در جامعه ترک نیز سبب گردیده جامعه 25-35 میلیونی ترک هنوز نیز روزی را برای پاسداشت زبان ترکی برنگزینند.  
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/m2qgha5

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya