Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » طی 20 سال خواست فراگیری زبان ترکی به سرعت افزایش یافته Yazısını okuyorsunuz.

طی 20 سال خواست فراگیری زبان ترکی به سرعت افزایش یافته

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو
دکتر هیاتی دوه‌لی رئیس انستیتوی یۇنس امره مصاحبه‌ای با یکی از سایتهای آموزش زبان ترکی داشته که ترجمه آزادی از بخش های مهم مصاحبه در زیر گردآوری شده است. انستیتوی یۇنس امره یکی از نادرترین ارگانهای غیردولتی می باشد که بر اساس پلاتفرمها و استانداردهای اتحادیه اروپا به امر آموزش زبان می پردازد در عین حال در 26 کشور جهان 32 مرکز رسمی آموزش زبان ترکی را دایر نموده که هدف گذاری انستیتو تا پایان سال 2015 گشایش 60 مرکز می باشد. در کنار آموزش زبان ترکی انستیوی یۇنس امره پروژه‌های متعددی همچون 100 کتابخانه ترکیه را نیز به پیش می برد که بر اساس پروژه یاد شده در مورد اکثر موضوعات مرتبط با ترکیه آرشیو کتابخانه‌های چندین زبانه‌ای را در حال فراهم نمودن می باشد.    
تاسیس انستیتوی "یۇنس امره" سبب ترویج دیپلماسی فرهنگی ترکیه در دنیا گردید و پرسه جدیدی را آغاز نمود، انستیتوی یۇنس امره دارائی های زبانی، فرهنگی، تاریخی، غذائی ... ترکیه را به دنیا شناسانده و در عین حال سبب نزدیکی هر چه بیشتر و بهتر جوامع مختلف و الخصوص اجتماعاتی که پل های ارتباطی متعددی با ترکیه دارند گشت.      
هدف اصلی‌مان شناساندن ترکیه می باشد، در حقیقت ایجاد ارتباط با انسان هائی که در خارج از ترکیه بوده و خواهان آموزش زبان ترکی و آشنائی با میراث فرهنگی ترکیه‌اند جزء اساس اهدافمان می باشد. طی 20 سال گذشته خواست فراگیری زبان ترکی به شدت افزایش یافته و هر روز نیز بر تعداد انسانهائی که خواهان آموزش زبان ترکی اند افزوده می شود ما برای این امر دارای کلاس هائی می باشیم که هدف این کلاسها نیز نسل جوانی که خواهان یادگیری زبان ترکی می باشد هست.
زمانیکه با فکر آموزش زبان ترکی به راه بیافتید مشاهده می کنید که در جغرافیاهائی نظیر مصر، بوسنی، مقدونیه و ... زبان ترکی تاهمین 90-80 سال پیش زبان مشترک قشر روشنفکر جوامع یاد شده بود و حتی به جرات می توان گفت که روشنفکری یافت نمی شد که تسلط به زبان ترکی نداشته باشد، این امر نیز نتیجه سیاست مدرسه‌سازی عبدالحمید خان در آن دوران بود. بسیاری از آن انسانها سعی در حفظ حافظه تاریخی خود و میراث آن دوران‌اند که بی تردید فراگیری زبان ترکی برای این امر یکی از ملزومات می باشد. 
توسعه سیاسی- اقتصادی ترکیه و گسترش زبان ترکی
افزایش استانداردهای دمکراسی در ترکیه و اقتصاد رو به رشدش نیز بی‌تاثیر در آموزش زبان ترکی نمی باشد، بسیاری از جوانان ساکن در دیگر کشورها به امید افزایش استانداردهای زندگی خود و بهره‌برداری از موقعیت ترکیه سعی در آموزش زبان ترکی دارند. بسیاری از انسانها دقیقا به منظور دسترسی به رفاه اقتصادی و سیاسی بهتر اقدام به آموزش زبان خارجی میل دارند و زبان ترکی نیز دقیقا روز به روز در موقعیت جذابتری برای جوانان بسیاری از کشورهای منطقه قرار می گیرد.
جذابیت سریالها و فیلمهای ترکیه‌ای در بسط زبان ترکی
با گسترش صنعت فیلم و سریال سازی در ترکیه اکنون صدها کشور دور و نزدیک خواهان بازپخش سریالها یا همان "دیزی"های ترکیه می باشند، طبیعتا هر یک از سریالها نیز به نوبه خود سفیر ترکیه برای شناساندن زبان، فرهنگ، تاریخ، تمدن و ... ترکیه‌‌اند. در جغرافیای ایران نیز علارغم زندگی میلیونها ترک آموزش به زبان ترکی ممنوع می باشد در اکثر خانواده‌های ترک همین سریال ها و دیزی‌های ترکیه‌ای یکی از مهمترین عوامل گسترش و یادگیری زبان ترکی مابین جوانان بوده‌اند، امروزه کمتر خانواده‌ ترکی را در ایران می توان یافت که حداقل پیگیر یکی از دیزی‌های مشهور ترکیه‌ای نباشد و این در جغرافیائی که وجود انسان ترک و زبان ترکی انکار گردیده و میلیونها انسان از حق آموزش به زبان مادری محروم اند کور سوی امیدی برای یادگیری زبان ترکی می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/mfjqva7

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya