Ana Sayfa » , , , , , , , , » انتشار دو مجموعه شعر تورکی از شاعران برجسته تورک در اورمو Yazısını okuyorsunuz.

انتشار دو مجموعه شعر تورکی از شاعران برجسته تورک در اورمو

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, دی ۲۶, ۱۳۸۸ - 0 comments













مجموعه اشعار دده کاتیب:
سومین مجموعه اشعار شاعر مشهور اورمیه ای عبدالرحمان طیار قولونجو متخلص به دده کاتیب توسط انتشارات یاز اورمیه منتشر شده است. این کتاب « گونوموز آیدین» نام دارد و شامل ۳۳۵ صفحه اشعار به زبان تورکی آزربایجانی با مضامین اغلب اجتماعی٬ عرفانی و پند آموز و در اوزان هجایی می باشد. دده کاتیب همچنین به عنوان عالم مذهبی سنی‌های حنفی مذهب آزربایجان غربی نیز شناخته می‌شود. او به جز تورکی و فارسی به زبانهای عربی و کوردی هم تسلط دارد. اکثر اشعار وی به لهجه تورکی آزربایجانی است ولی به لهجه وترکیه نیز اشعار زیادی سروده ‌است. او در میان عاشیق‌ها و اوزان‌های آزربایجان غربی و شهرهای شرقی تورکیه (به خصوص در بین تورکهای کوره سوننی دو طرف مرز) بسیار مشهور است. …  عبدالرحمان طیار در جوانی با تخلص کاتب شعر می سرود اما پس از چندین بار دعوت به محافل ادبی تورکیه٬ اساتید دایره ادبیات شهر قونیه او را « دده» خواندند و تخلص وی نیز به صورت « دده کاتیب» تغییر کرد. دده کاتیب ۸۴ ساله است و در قصبه قولونجو (قولنجی) مابین اورمو و سلماس زندگی می کند.
دیوان موللا پناه واقف:
شاعر٬ عالم و موسیقی دان آزربایجانی قرن ۱۸ میلادی بعد از ۵/۱ سال تلاش و دهها مورد لغو مجوز چاپ بالاخره با تلاش بهرام اسدی سرپرست انتشارات یاز اورمیه چاپ و منتشر شد. دیوان ملا پناه واقف که قبلا در جمهوری آزربایجان چاپ شده بود برای اولین بار با رسم الخط عربی و به زبان تورکی در این سوی ارس منتشر می شود. دیوان موللا پناه مشتمل بر اشعار هجایی و عروضی در قالبهای مختلف از جمله قوشما، تجنیس، غزل، مخمس و معشر می باشد.  
موللا پناه واقف حدود ۳۰۰ سال پیش در ناحیه قازاخ شهر گنجه به دنیا آمد و در سن ۷۰ سالگی در شهر شوشا درگذشت. او وزیر یکی از خوانین قره باغ بود. 
قبلا دو مجموعه شعر با نامهای  « اینجیلی صدف» و «اورمو گؤلو» از این شاعر منتشر شده بود. 
http://35000000.info

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya