Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » ثبت تار آزربایجان در میراث معنوی یونسکو Yazısını okuyorsunuz.

ثبت تار آزربایجان در میراث معنوی یونسکو

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, آذر ۱۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
بنا به اخبار منتشر شده درهفتمین نشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو که در پاریس در حال برگزاری میباشد و تا 7 دسامبر ادامه خواهد داشت، روش‎های سنتی در ساخت و همچنین روش‎های نوازندگی و اجرای ساز «تار» به نام آزربایجان ثبت شده است.
در نشست پاریس یومنسکو ساز "تار" به همراه 3 اثر جدید دیگر به ثبت میراث جهانی رسید که تار به عنوان میراث معنوی آزربایجان شناخته شده و به ثبت رسید.
گزارشات سازمان UNESCO حاکی از وجود روش های سنتی در ساخت تار، نحوه نوازندگی و اجرای آن توسط مردم ترک را تائید کرده و به علت فراهم سازی و رشد این هنر جهانی در آزربایجان تار به عنوان میراث معنوی جهانی ثبت گردیده است.
هنر آشیقی که قدمتی هزاران ساله دارد نیز به نام آزربایجان در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است و ثبت تار نیز دومین قدم از پرونده آلات موسیقی ترکی می باشد که توسط آزربایجان به ثبت جهانی رسیده است.
ساز تار در اکثر مراسمات عروسی، جشن، اعیاد ملی و.. ترکان آزربایجانی در دو سوی آراز نواخته می شود که نشان از عمق وجود مفهوم تار در دوس آراز می باشد. تار ساز در بسیاری از شهرهای ترک نشین هر دوی سوی آراز نیز ساخته میشود. آزربایجان دارای استادان تارنواز حرفه ای در سطح جهانی می باشد. 
تار در ادبیات ترک نیز جای مخصوصی را به خود دیده است:
Müğənni, tək bircə gecə də çal tar,
موغنی، تک بیرجه گئجه ده چال تار،
Məni bu dar yolda əzabdan qurtar!
منی بو دار یولدا عذابدان قورتار!
Bəlkə, genişlənsin, açılsın yolum,
بلکه، گئنیشله ن سین، آچیلسین یولوم،
Köçüm, bu daşlıqdan asudə olum...
کوچوم، بو داشلیقدان آسوده اولوم... 
علاوه بر ادبیات ترک تار در هنر نقاشی ترکی نیز جایگاه ویژه ای دارد به طوریکه در سال 1816 ابو قصام تبریزی اثری با عنوان "تارچالان قیز" یا دختر تارزن را به تصویر کشیده است.  
سایت urmiyenews.com ثبت تار به عنوان میراث معنوی آزربایجان رابه تمامی ترکان تبریک عرض می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya