Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » عبدالله گل قانون حق دفاعیه به زبان مادری را تائید کرد Yazısını okuyorsunuz.

عبدالله گل قانون حق دفاعیه به زبان مادری را تائید کرد

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, بهمن ۱۲, ۱۳۹۱ - 0 comments
قانون به رسمیت شناخته شدن استفاده از ' زبان مادری ' در سیستم قضائی ترکیه توسط عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه مورد تائید واقع شده و رسمیت اجرائی را یافت.
طرح به رسمیت شناخته شدن استفاده از زبان مادری متهم چندی پیش به مجلس ترکیه راه یافته و طی رای گیری مبدل به قانون گشت، که قانون مذکور در قانونی جذائی ترکیه با تغییراتی که لازمه اجرائی می بود گنجانده شد. 
از این پس متهمین در دادگاه به هر زبانی که قابلیت افاده خود را بدان دارند چه زبان مادری و چه زبانی دیگر خواهند توانست از زبان انتخاب شده بهره ببرند، قانون گذار به هیچ وجه مهتم را به استفاده اجباری از زبان ترکی در صورت دانستن نیز ملزم نکرده و حق انتخاب را در دفاع از خویش آزاد گذاشته است.
علارغم تثبیت هویت ، زبان، فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم، باور و اعتقادات و گروههای ائتنیکی – زبانی در ترکیه و منطقه ما در ایران شاهد عقب گردی در موضوع حقوق پایمال شده ملت های تحت ستم و مستمعره می باشیم، به طوریکه دولت ایران و ملت حاکم فارس زبان در کنار هم برای پایمال نمودن تمامی حقوق اولیه شهروندان غیرفارس زبان از جمله آموزش به زبان مادری، گنجانده شدن هویت و زبان ائتنیک های محکوم و مستمعره در قانون اساسی، به رسمیت شناخته شدن زبان – هویت و فرهنگ ائتنیک های غیرفارس، بازگرداندن اسامی ملی حقیقی به مناطق جغرافیائی، تقسیم قدرت ، تقسیم منابع اقتصادی به صورت برابر، تعریف مدرنی از شهروند ایران و .. اصرار می ورزند. در حالیکه در منطقه شاهد گسترش روز افزون گفتمانی در جهت تحقق حقوق پایمال شده گروههای ائتنیکی – زبانی – دینی می باشیم در ایران متاسفانه پایه مسئله تماماً مورد کتمان واقع شده و سیاست های آسیمیلاسیو نزبانی – فرهنگی با ابزار زبان فارسی و سیستم آموزشی و تحصیلی به پیش برده می شود، در ایران هنوز هویت ملت ترک و زبان ترکی تماماً کتمان شده و دولت طی سیاست هائی دقیقاً به صورت سیستماتیک نابودی زبان و هویت ترک را به پیش میبرد. شهروندان ترک در ایران تنها به علت ترک بودن و زبان مادری ترکی دقیقاً شهروند درجه دوم ایران تعریف شده اند، عدم رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی، عدم قبول هویت ترک و تضمین حقوق انسان ترک توسط قانون اساسی، تحمیل آموزش زبان بیگانه فارسی، مستعمرگی اقتصادی و فرهنگی مناطق ملی ترک نشین و آزربایجان جنوبی و ... همگی و همگی نشان از تعریف شهروند درجه دومی برای انسان ترک می باشد. ستم ملی که در حق ملت ترک و دیگر ملت های غیرفارس در ایران صورت گرفته و می گیرد بدون تردید تصوری که از آینده را از هم اکنون در ذهن انسان غیرفارس متصور می کند گریز از مفهوم ایرانیت که مترادف فارس زبان، فرهنگ فارسی، هویت و زبان فارسی، تاریخ فارس زبان و ... و شکل دهی مفاهیمی به مانند ملت های مجزا، استقلال، حق تعیین سرنوشت مناطق ملی، رفراندوم و ... می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya