Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , , » نگرشی بر قتل عام ترکان عراقی در دوزخورماتو Yazısını okuyorsunuz.

نگرشی بر قتل عام ترکان عراقی در دوزخورماتو

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, بهمن ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومود اورمولو
در تاریخ 23 ژانویه 2013 طی انفجاری که در مسجدی در شهر دوزخورماتو وابسته به ایالت صلاح الدین عراق صورت گرفت 24 نفر کشته و 90 نفر زخمی شد. 
دوزخورماتو یکی از مهمترین شهرهای ترک نشین عراق می باشد که به علت موقعیت استراتژیکش یکی از مناطق بحث برانگیز مابین دولت مرکزی عراق و حکومت کرد شمال عراق می باشد، بدون تردید بمب گذاری 23 ژانویه 2013 با هدف ترور رهبران ترک عراقی صورت گرفته است. پس از حوادث 16 نوامبر 2012 و درگیری که مابین نیروهای مسلح حزب اتحاد میهنی کردستان و نیروهای مسلح حکومت مرکزی عراق به رهبری نوری المالکی شکل گرفت وضعیت شهر با اکثریت ترک نشین دوزخورماتو به شدت بغرنج تر شد، با بغرنج تز شدن اوضاع شهر دوباره رهبران گروههای سیاسی ترک عراقی به عنوان هدف حملات تروریستی واقع شدند که انفجار 23 ژانویه 2013 یکی از این موارد می باشد.
شهر توزخورماتوی (Tuz Khurmatu) عراق تا به سال 1970 از نظر سیاسی به شهر تاریخی ترک نشین کرکوک متصل بود ولی پس از سال 1976 به شهر صلاح الدین وابسته گشت. بر اساس تخمین ها جمعیت شهر اکنون حدود 150 هزار نفر می باشد که عمده ائتنیک شهر را ترکان تشکیل می دهند. در کنار ترکان عراقی ائتنیک های کورد و عرب نیز ساکن اند، پس از اشغال عراق در سال 2003 به دست آمریکا به مانند دیگر شهر ها و مناطق ترک نشین توزخورماتو نیز با کوچ هدف دار گروههای کرد برای تغییر بافت دمگرافی شهر مواجه شد. علارغم کوچ  هدف دارای خانواده های کورد که با حمایت بی دریغ حکومت کردستان شمال عراق صورت گرفته است توزخورماتو به علت بافت تاریخی، سیاسی، ائتنیکی، فرهنگی و ... جلوه گر یک شهر ترک نشین می باشد و پس از سال 2003 نیز یکی از مهمترین شهرهای ترک نشین عراق به علت وجود شعور ملی ترک خود را هویدا ساخت. جبهه ترکمانان عراق که به مرکزیت توزخورماتو شکل گرفته دلیلی بر اهمیت شعور ترک در این شهر ترک نشین می باشد. علی هاشم اوغلو که هم عضو جبهه ترکمانان عراقی و در عین حال عضو مجلس محلی صلاح الدین می باشد پس از سال 2003 در صلاح الدین و توزخورماتو سیاستهای مبتنی بر واقعیت وجود جمعیت کثیری از ترکان عراق در این منطقه را به پیش برده است. سیاست مدار عباس بیاتی، جاسم محمد جعفر وزیر جوانان و ورزش عراق، فریاد توزلو، فوضی اکرم و امثال این اشخاص به عنوان نماینده گان واقعی ترکان عراقی از منطقه توزخورماتو و صلاح الدین عمل رشد یافته اند. به علت کثرت گروههای ترک در توزخورماتو و صلاح الدین پس از سال 2003 ترکان عراق و الخصوص رهبران سیاسی مورد هدف عمل عملیاتهای تروریستی، بمب گذاری، گروگانگیری و ربایش و .. شده اند، اوضاع مذکور در سال 2012 به شدت افزایش چشم گیری یافته است. از تاریخ نوامبر 2012 تا ژانویه 2013 صدها عملیات تروریستی با هدف قرار دادن ترکان و رهبران سیاسی ترک صورت گرفته است که 5 تن از این عملیاتها خسارات جانی و مالی متعددی و بسیار بزرگی داشته اند. از بزرگترین عملیاتهای تروریستی که ترکان دوزخورماتو و صلاح الدین را مورد هدف قرار داده اند می توان به عملیات انفجاری 17 دسامبر 2012 که بمبی در دو ماشین جاسازی شده بود اشاره داشت و یا به عملیات تروریستی 23 ژانویه 2013 که در مسجدی در منطقه ترک نشین دوزخورماتو صورت گرفت. در حالیکه ترکان عراقی در این مناطق از حکومت مرکزی عراق درخواست تامین امنیت منطقه را کرده بودند حکومت مرکزی در قبال تامین امنیت مناطق ترک نشین مذکور عملکرد بسیار ضعیفی داشته است و به علت ضعف امنیتی حکومت مرکزی در قبال ترکان عراق گروههای ترک خواستار تشکیل گروه مسلح ترک برای تامین امنیتی خویش می باشند.
انفجار تروریستی 23 ژانویه 2013 که در مجلس عزای برادر زن علی هاشم مختار اوغلو و یکی از کارمندان اکیپ بیمارستانی توزخورماتو که خود طی عملیات تروریستی کشته بود بسیار معنی دار و جهت دار می باشد. در مراسم عزاداری شخص فوت شده شناخته شده ترین اشخاص سیاسی و غیرسیاسی ترک نیز حضور داشتند و حمله تروریستی به این مسجد بدون تردید با برنامه ریزی از قبل تعیین شده صورت گرفته است. در مراسم عزادارای احمد قوجا معاون استاندار کرکوک، منیز قافلی رئیس مجلس محلی کرکوک، سامی قولسوز یکی از اعضای مجلس محلی کرکوک، سعادت الدین اه ر گئچ رئیس قبلی جبهه ترکام عراقی، حیدر قصاب اوغلو رئیس جبهه ملی ترکمانان عراقی صلاح الدین، شاعر و نویسنده معروف ترک محمد مهدی بیات که زحمات زیادی را برای فرهنگ ترکان عراقی و الخصوص شهر ترک نشین کرکوک کشیده حضور داشته اند که تمامی اعضای مذکور در این حادثه تروریستی کشته شدند. عملیات تروریستی مذکور با هدف وارد ساخت ضربه به قوای متفکر و سیاسیون ترک شکل گرفته است. در انتخابات 20 آوریل 2013 که در عراق تحقق خواهد یافت ترکان عراقی برای اولین بار از شهردوزخورماتو و صلاح الدین با تک لیست شرکت خواهند کرد. در انتخابات گذشته ترکامانان در این منطقه به صورت چندلیستی شرکت داشتند که این بار با تک لیست هم اتحاد خود را نشان خواهند داد و هم سعی در کسب کرسی های بیشتری خواهند داشت. این مهم بدون تردید در نزد گروههای مخالف ترک چه در حکومت مرکزی و چه گروههای کرد شمال عراق با خوش روئی استقبال نخواهد شد. بدین سبب می باشد که دست هائی آشکار و پنهانی سعی در ایجاد ضعف در گروههای ترک در این مناطق را در سر می پرورانند. گروههای ترک دوزخورماتو گرچه از نظر مذهب شیعه می باشند ولی روند افزایش شعور ملی ترک بدون تردید بر مذهب غالبیت داشته و گروههای سیاسی این منطقه سعی در تمایز دین و سیاست از هم می باشند.
وضعیت بغرنج ترکان عراق تنها به دوزخورماتو و کرکوک محدود نبوده و در دیگر مناطق نیز وضعیت مشابهی را می تواند تثبیت نمود. ترکان عراقی در حالی که بدون نیروی مسلح می باشند دست هائی در کار می باشد تا به تمام معنا هویت ترک را در عراق تماماً پاک سازی کنند. در حالیکه مرزهای عراق بنا به عقاید و مذاهب تقسیم بندی گردیده است ترکان عراقی سعی در اترجحیت هویت ائتنیکی و زبان به عنوان خط تمایز خود و دیگر گروههای ائتنیکی دارند. ترکان عراقی در زمان صدام نیز با سیاست های متشابه عربی سازی منطقه و پاک سازی هویت ترک مواجه بودند. 
منبع مقاله: برداشت آزادی از آنالیز بیلگای دومان یکی از کارشناسان مرکز استراتژیک خاورمیانه می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya