Ana Sayfa » , , , , , , , , , » سرنوشت ترکان سوریه ای در حاله ای از ابهام Yazısını okuyorsunuz.

سرنوشت ترکان سوریه ای در حاله ای از ابهام

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, بهمن ۱۶, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومود اورمولو
پس از شروع بهار عربی و جنگ داخلی در سوریه بیشترین تاثیرگذاری و صدمه به ترکان سوریه ای وارد شده است.
آمار دقیقی از جمعیت ترکان سوریه ای در دست نمی باشد ولی آمارهای قابل تکیه تعداد ترکان سوریه ای را حدود 3 الی 3.5 میلیون نفر تخمین می زنند این در حالی می باشد که حدود نیمی از این جمعیت به کلی زبان مادری ترکی را فراموش کرده و بیگانه اند.
مرکز آنالیز روابط بین المللی و استراتژیک ترکیه در تاریخ 20 ژانویه 2013 کنفرانسی را با تنی چند از گروههای ترکان سوریه ای تشکیل داده که در زیر قسمت هائی از مسائل دربرگیرنده این کنفرانس به علاوه پیشنهادها و نظرات شخصی راقم این سطور ترجمه و ارائه می شود، بدون تردید ملت ترک ساکن ایران نیز از مسائل اتفاق افتاده در عراق و سوریه تجربه لازم را برای فرداها خواهد آموخت. 
در کنفرانس گروه شرکت کننده از ترکان عراقی با انتقاد از نگرش دولت ترکیه طی 100 سال گذشته به ترکان سوریه و عراق یکی از عوامل آسیمیلیه شدن و فراموشی زبان ترکی را در گروههای ترک سوریه ای و عراقی سیاستهای دولت ترکیه بیان کرده اند. در حالی که 2 سال از جنگ داخلی در سوریه می گذرد بیشترین خسارت را ترکان سوریه ای دیده اند علت آن نیز نوع گفتمان و حمایت دولت ترکیه از معترضین سوریه ای بوده که بشار اسد و حزب بعث به ترکان سوریه ای به عنوان هدفی نگریسته اند. در این مدت قتل عام های وسیعی نیز بر علیه ترکان سوریه ای صورت گرفته است که قتل عام حموص یکی از این نوع کشتارها می باشد. 
در حالیکه دنیا در حال نگرش به فردای سوریه پس از اتمام جنگ داخلی می باشد موقعیت ترکان سوریه و عاقبتشان نیز از اهمیتی بسزائی برخوردار می باشد. ترکان سوریه ای هم از جهت هویت، زبان، تاریخ، فرهنگ و .. قرابت بسیار نزدیکی با ترکان ترکیه و منطقه دارند و هم در فردای سوریه با جمعیت 3 میلیون نفری بی شک یکی از وزنه های سیاسی قابل احترام خواهند بود که در گسترش روابط با ترکیه و دیگر گروههای ترک منطقه بی تاثیر نخواهد بود. 
برای ترکان سوریه چه کاری می توان کرد:
- قبل از هر چیزی عدم فراموشی زبان ترکی و تقویت آن می باشد در کنار این فراهم نمودن اشخاصی مسلط به زبانهای انگلسی، آلمانی و فرانسوی برای بیان و رساندن صداهایشان به ملل دنیا.
- ترکان سوریه می باید از جزئیات توافق نامه تاریخی 1921 و پس از آن قطعنامه لوزان آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند از حقوق خود با استفاده از این توافق نامه ها در مجامع بین المللی دفاع کنند. 
- رسمیت یافتن هویت و زبان ترکی در سوریه توسط قانون اساسی پس از اتمام جنگ داخلی مهمترین قدم ترکان سوریه ای می باید باشد، در قانون اساسی صراحتاً باید وجودملتی به نام ائتنیکی به نام ترک درسوریه به عنوان یکی از زیرساخت های شاکله مردمان سوریه در نظر گرفته شود.  
- خواست حداقل سیستمی فدرال برای آینده سوریه می تواند جزء برنامه های میان مدت شمرده شود.
- باید با توجه به قوانین و کنوانسیون های حقوق بشری و جهانی در پی تثبیت خود و احقاق حقوق پایمال شده شان در سوریه پس از جنگ داخلی باشند.
- تمامی مناطق ترک نشین سوریه می باید دارای گروهها و تمثیل کننده گان سیاسی در مجلس یا کنگره ای گرد هم آیند و از خود نماینده گانی را به آینده سیاسی سوریه معرفی کنند.
- از تجربه ترکان عراقی نهایت بهره را ببرند، ترکان عراق نیز از پروسه مشابهی عبور کرده و می کنند.
- باید ترکان سوریه سازمانها و تشکیلات های غیردولتی متعددی را در اکثر زمینه ها ایجاد کنند تا بتوانند از ترکیه و دیگر کشورهای دوست و برادر حمایت مادی و معنوی کسب کنند. 
- باید برای اثبات وجود 3 میلیون ترک در سوریه از امروز ترکان سوریه با عهده دار شدن مسئولیت های متعددی سعی در جایگیری در مقام های قدرت سوریه گردند. 
- باید از گروههای نظامی ترک که اکنون در بدنه ارتش آزاد سوریه موجود می باشند در فردای سوریه به عنوان نیروهای حافظ منافع ترکان سوریه ای در سیستم نظامی سوریه بهره برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya