Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » آزمون اجباری زبان ترکی برای گرفتن اقامت دائم در آزربایجان شمالی Yazısını okuyorsunuz.

آزمون اجباری زبان ترکی برای گرفتن اقامت دائم در آزربایجان شمالی

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, تیر ۲۴, ۱۳۹۲ - 0 comments
بر اساس اخبار رسمی منتشر شده مسئولین دولتی آزربایجان شمالی از امروز (15 جولای 2013) طی قانونی که وضع گردیده و اجرا خواهد شد از این پس تمامی اشخاص حقیقی که خواهان اقامت دائم در آزربایجان شمالی می باشند باید امتحان زبان ترکی را بگذرانند، در عین حال اشخاصی که اکنون نیز مقیم دائمی آزربایجان شمالی اند می باید تا 1 آگوست در آزمون زبان ترکی شرکت کنند.  
تصویب قانون فوق در راستای قوانین مهاجرین وارده به آزربایجان شمالی می باشد، آزمون زبان ترکی از سوی ارگان مهاجرت ، وزیر آموزش و پرورش و وزیر دادگستری آزربایجان شمالی برگزار خواهد گردید.
در عین حال اشخاصی که 500 هزار مانات در آزربایجان شمالی سرمایه گذاری داشته باشند به مدت 3 سال خواهند توانت در آزربایجان شمالی اقامت موقت داشته باشند.
گرچه که قدم متاخر فوق می تواند گامی در جهت احیاء و ترویج زبان ترکی در آزربایجان شمالی باشد ولی بدون تردید مهمترین قدم دولت آزربایجان شمالی می باید تغییر نام گذاری زبان رسمی و دولتی کنونی آزربایجان شمالی که "زبان آزربایجانی یا آزربایجان" نامیده می شود به "زبان ترکی" باشد، چون از بعد علمی زبانی به نام "زبان آزربایجانی" وجود خارجی ندارد، این نام گذاری بیشتر ناشی از سیاست های استعماری ایدئولوگ های روس برای تمایز هر چه بیشتر ترکان آن سوی آراز با دیگرترکان موجود در منطقه صورت گرفته که متاسفانه اکنون به صورت رسمی جزء سیاست دولت آزربایجان شمالی می باشد. در می 1918 با تشکیل دولت جمهوری خلق آزربایجان نام رسمی زبان دولت آزربایجان شمالی به "زبان ترکی" و نام ملت نیز به "ملت ترک" تغییر داده شده ولی متاسفانه در سال 1937 به سبب مسائل سیاسی تحمیل شده از سوی دولت اتحاد جماهیر شوری نام زبان ترکی به زبان آزربایجانی و نام ملت ترک به ملت آزربایجان تغییر داده شد و این مسئله بزرگترین ضربه به روند خودآگاهی ملی و ملت شوندگی در آزربایجان شمالی را رقم زد، به طوریکه امروزه دیگر از وجود نام زبان ترکی و ملت ترک در آزربایجان نمی توان سخن گفت. اکنون نیز ملت ترک ساکن ایران و الخصوص بخش ترکان آزربایجانی جنوبی با این پدیده وارداتی مواجه اند، گرچه که علارغم صدسال استعمار داخلی و کتمان رسمی زبان ترکی و ملت ترک هنوز هم میلیونها انسان ترک بدون داشتن دولتی ملی خود را ترک و زبان مادریشان را زبان ترکی می نامند.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/pzphhse

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya