Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » آموزش محله به محله زبان کردی در ترکیه ، تداوم عدم رسمیت و کتمان زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

آموزش محله به محله زبان کردی در ترکیه ، تداوم عدم رسمیت و کتمان زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, تیر ۲۷, ۱۳۹۲ - 0 comments
سازمان غیردولتی Kurdî-Der در ترکیه سومین دوره آموزش زبان کردی را در طی هفته پیش رو در شهر وان ترکیه آغاز خواهد نمود.
بنا به اخبار رسمی این سازمان غیردولتی سومین دوره آموزش زبان کردی را در تمامی محلات شهر وان هدف گذاری نموده است و آقای اسماعیل آشکان مسئولین این سازمان خبر از آموزش زبان کردی تنها در 6 ماهه اول سال 2013 به حدود 750 دانشجو را به رسانه ها بازگو نموده و وی طی خبری اعلام می دارد که این انجمن غیردولتی آموزش زبان کوردی به حدود 1000 نفر را نیز تا پایان سال 2013 برنامه ریزی نموده است.
بنا به سخنان مسئول این انجمن غیردولتی زیرساخت های لازم برای آموزش زبان کردی در ترکیه وجود دارد و مردم کرد نیز حاضر به آموزش زبان کوردی اند، وی تعدد ثبت نام های انجمن برای آموزش زبان کردی را خواست جامعه کرد برای آموزش زبان کردی معرفی می نماید. هدف گذاری انجمن Kurdî-Der آموزش محله به محله زبان کردی بیان گردیده و این انجمن نیز حدود 40 آموزگار زبان کردی را نیز تربیت نموده است. 
خبر مصرت بخش فوق در حالی بیان می گردد که ما در ایران هنوز هم با تداوم سیاست های آسیمیلاسیون، انتگراسیون و .. ملت ترک در جامعه و زبان حاکم مواجه ایم، در عین حال با کتمان رسمی - غیررسمی و عدم قبول وجود انسانهائی دارای هویت ائتنیکی ترک و زبان مادری ترکی مواجه میباشیم. گرچه که ما به عنوان جامعه ترک در رژیم پهلوی به سبب ساختار شکل گیری اش با پروژه هائی همچون بوجود آوردن یک ملت – یک زبان – یک ایدئولوژیک بر پایه زبان اقلیت فارسی و مردم فارس زبان مواجه بودیم متاسفانه علارغم گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نیز هنوز هم برای خلق ترک چیزی تغییر نکرده و ما شاهد تداوم تمامی سیاستهای یاد شده تحت قالب ایران و ایرانی می باشیم، هنوز هم در ایران زبان اقلیت فارسی بر زبان تمامی ملت های غیر فارس از جمله ملت ترک به عناوین مختلف تحمیل گردیده و دیگر ملتها از آموزش زبان مادری خود محرومند در عین حال زبان اقلیت فارسی تنهاترین و انحصاری ترین زبان دولت ایران گردیده است. طبیعتاً تداوم این وضع با توجه به دگرگونی های منطقه ای و جهانی غیرقابل امکان هست و مسئولین دولت ایران می باید برای رفع تبعیض های زبانی متعدد موجود در ایران قدمی بردارند.
جامعه ترک از هر طیف و گروه فکری خواستار رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران تحت ضمانت قانون اساسی می باشد.      
منبع خبر: جمیل سوپهان – سایت خبر کردی روزگاری آنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya