Ana Sayfa » , , , , , , , , , » احترام به تنوع ائتنیکی – زبانی در محتوای کتب سیستم آموزشی ترکیه Yazısını okuyorsunuz.

احترام به تنوع ائتنیکی – زبانی در محتوای کتب سیستم آموزشی ترکیه

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۳۰, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
وزیر آموزش و پرورش ترکیه با تغییرات متعددی که در سیستم آموزشی ترکیه ایجاد کرده سعی در تطابق محتوای دروس آموزشی با نیازهای عصر و جامعه ترکیه را هدف گذاری نموده و افزودن دروس "آموزش دمکراسی" و "حقوق شهروندی" در سیستم آموزشی ترکیه از مرحله ابتدائی یکی از این قدمهای مهم می باشد.
محتوای دروس مربوط به شهروندی و آموزش دمکراسی که در پایه ابتدائی ترکیه آموزش داده می شود بازنگری شده و تمامی مفاهیمی که مرتبط با وزن، وضعیت مادی، قد، فیزیک بدنی، طرد گروه مشخص، تعصب، پیشداوری، تحقیر، کتمان و ...  بوده و بعضاً تمایزهای انسانها که از نقصهای وراثتی و فیزکی از محتوای کتابها حذف شده و در عوض مفاهیم جدیدی که منطبق با نیازهای جامعه ترکیه و عصر حاضر بوده در کتابها جای گرفته است. در محتوی کتب جدید سیستم آموزش و تحصیلی ترکیه بخشهائی نیز برای همراهی و همکاری با معلولین و سالخوردگان نیز گنجانده شده که کودکان چگونه بتوانند با انسانهای کهنسال و دارای نواقص مادری زادی ارتباط صمیمانه ای برقرار کنند.
برجسته نمودن فرهنگ دمکراسی
از این پس در محتوای کتب درسی سیستم آموزشی و تحصیلی ترکیه به جای مفاهیم و تعاریف "حاکمیت دمکراتیک" به "فرهنگ دمکراسی" تاکید خواهد شد. در مباحث فرهنگ دمکراسی نیز به برتری حقوق، احترام به حقوق بشر، برابری، آزادی بیان، مشارکت، عدالت اجتماعی، شیوه های تشکیل ان جی او ها، تکثرگرائی (pluralism) ،احترام به تنوع ائتنیکی – زبانی (Multiculturalism)، فرهنگ مصالحه، تفکر انتقادی، ارزش ها و استعدادها و .. تاکید شده و مورد بحث قرار خواهند گرفت. با توجه به نمونه جمهوری ترکیه معنا و مفهموم دمکراسی به صورت فردی، در خانواده، مدرس، اجتماع و .. آموزش داده خواهد شد و رفتارها و شیوه های دمکراتیک نیز به بحث گذاشته خواهد شد.
تبعیض و رادیکالیزم
در محتوی دروس جدید سیستم آموزشی و تحصیلی ترکیه به موضوع تبعیض نیز پرداخته شده و تمامی موارد و مفاهیمی که مرتبط با حس تبعیض، طرد، پیش داوری و .. بوده اند از کلیه کتابها حذف و به عوض بر مفاهیم حقوق بشر تاکید بیشتری شده است. در عین حال با آموزش برخورد دمکراتیک برای حل مسائل و پرهیز از هر گونه شدت و رادیکالیزم نیز در مباحث درسی جای گرفته است. در دیگر سو در این بخش نیز آموزشها و مفاهیم حقوق بشری همچون آزادی بیان، سلامت، حق آموزش، حقوق کار و ... نیز به طور خاص مورد کنکاش قرار خواهند گرفت.
جغرافیای ایران نیز علارغم ویژگهای چندملیتی، چندزبانی، چنددینی، چندفرهنگی و ... اش محتوای دروسی که در سیستم آموزشی آن عرضه می شود تماماً در رد، انکار، تحقیر تنوع فرهنگی – زبانی – ائتنیکی بوده و هدف سسستم آموزشی ایران بوجود آوردن جامعه ای تک تیپ – تک زبان- تک ایدئولوژیک می باشد. علاوه بر این سیستم آموزشی و تحصیلی ایران با تحمیل زبان اقلیت حاکم فارس زبان بر دیگر گروههای زبانی – ائتنیکی و عدم به رسمیت شناختن حق آموزش به زبان مادری سعی در محو تنوع زبانی – فرهنگی موجود در جامعه را داشته و سیستم آموزشی و تحصیلی اجباری همراه با زبان فارسی مهمترین سلاح برای یکسان سازی زبانی – ائتنیکی می باشد. در محتوای کتب درسی سیستم آموزشی و تحصیلی ایران علاوه بر اینکه کوچکترین سخنی در مورد تنوع زبانی – ائتنیکی موجود در ایران را مشاهده نمی کنیم در اغلب اوقات محتوی دروس دارای مفاهیم نژادپرستانه و ارتجاعی همچون نمونه شعر غلامعلی حداد عادل و صدها نمونه مشابه می باشیم.       
منبع ترجمه خبر: بخش آموزش سایت روزنامه سراسری ملیت چاپ ترکیه
http://tinyurl.com/mw9j6wg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya