Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » جشن اتمام دوره آموزش زبان مادری در سطح مهدکودک در ترکیه، کتمان زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

جشن اتمام دوره آموزش زبان مادری در سطح مهدکودک در ترکیه، کتمان زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, مرداد ۲۶, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
اولین دوره آموزش زبان مادری در سطح مهدکودک در شهر دیاربکیر ترکیه اتمام گردیده و فارغ التحصیلان خردسال نیز طی جشن مفصلی که بدین منظور از سوی شهردار دیاربکیر صورت گرفته بود با سرودن شعر کردی اقدام به جشن آموزش زبان مادری خود نمودند.
اولین دوره آموزش زبان مادری توسط شهردار دیاربکیر ترکیه شروع شده بود که با فارغ التحصیلی 56 کودک پس از کسب دوره آموزشی لازم برای اولین بار در ترکیه کودکان کرد در سطح آمادگی توانستند به صورت رسمی زبان مادری خود را فرا گیرند، گرچه که این اولین دوره آموزش زبان مادری نیست و در دانشگاه ها و مدارس ترکیه به صورت رسمی زبان مادری گروههای ائتنیکی ارائه میشود و نکته قابل تامل این حرکت شروع آموزش زبان مادری از سطح مهدکودک می باشد.     
جشن فارغ التحصیلی اولین دوره آموزش دیده گان زبان مادری در سطح مهدکودک در سالن آمفی تئاتر شهر دیاربکیر ترکیه با دعوت از بسیاری از مسئولین دولتی و خانواده کودکان برگزار گردید. شهردار دیاربکیر ترکیه طی سخنان آغازین در جمع گفت: پروسه آموزش زبان مادری به کودکان مهدکودک 100% به زبان مادری کودکان (زبان کردی) صورت گرفته و این اولین باری هست که در ترکیه آموزش به زبان مادری در سطح خردسال و مهدکودک را جشن می گیریم که به خودی خود قدم بزرگی می باشد، می باید تمامی شهرداریها چنین اعمالی را انجام دهند. بنا به نظر بایدمیر شهردار دیاربکیر برای حفظ و گسترش زبان کردی می باید کودکان از خردسالی به زبان مادری خود آموزش ببینند و شهردار دیاربکیر نیز لوازم مورد نیاز برای آموزش زبان مادری از جمله کتاب، ملزومات سمعی و بصری و .. را با دقت آماده و ارائه نموده است.
فارغ التحصیلی اولین دوره آموزش زبان مادری در ترکیه و در سطح مهدکودک در حالی صورت می پذیرد که ما در ایران علارغم وجود تنوع بسیار قابل تامل ائتنیکی، زبانی، فرهنگی، دینی و .. که به این جغرافیا ویژگی چندملیتی، چندزبانی، چنددینی، چندفرهنگی و .. می بخشد هنوز هم با کتمان رسمی و سیستماتیک این تنوع از سوی دولت ایران مواجه می باشیم. در حالیکه همین چندسال پیش بود که آقای حاجی بابائی در مراسم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت رسمی اعلام نمودند که بیش از 70% از دانش آموزان کشور پس از ورود به کلاس اول و گذراندن یک سال تحصیلی هنوز هم زبان مادری آنها به زبان فارسی تبدیل نشده است. گرچه که وی در سخنانش به مانند رویکرد رسمی دولت ایران این دانش آموزان را دوزبانه خواند ولی فراموش نکنیم که هیچ کدام از دانش آموزان به صورت مادر زادی دوزبانه بدنیا نمی آیند و پس از تحمیل زبان مادری گروه اقلیت فارس زبان و سیستم آموزش اجباری به زبان فارسی هست که کودکان غیرفارس ملزم به یادگیری زبان بیگانه ای به جای زبان مادری و طرد زبان مادری خود می باشند. بنا به آمار رسمی دولت ایران افت تحصیلی و فرار در مدرسه در سنین خردسال در مدارس ایران بسیار شایع می باشد و کارشناسان تربیتی بی طرف یکی از مهمترین عوامل این افت تحصیلی را عدم آموزش زبان مادری به کودکان غیرفارس و تحمیل زبان فارسی معرفی می نمایند. قابل ذکر هست که مهمترین خواست تمامی گروههای سیاس- فرهنگی ترک "رسمیت زبان ترکی در ایران" بر اساس ضمانت اجرائی قانون اساسی می باشد.      
منبع ترجمه خبر: سایت روزنامه زمان، چاپ ترکیه   
http://tinyurl.com/lvpmlrl

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya