Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » برای تحقق خواست آموزش به زبان مادری 1 هفته بایکوت مدارس Yazısını okuyorsunuz.

برای تحقق خواست آموزش به زبان مادری 1 هفته بایکوت مدارس

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, شهریور ۲۳, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
احمد تۆرک نماینده شهر ماردین ترکیه که خود اصالتا کرد می باشد برای خواست تحقق آموزش به زبان مادری در ترکیه از والدین خواست 1 هفته مدارس را بایکوت کنند.
احمد تۆرک که در کنفرانسی مطبوعاتی که در مورد خواست آموزش به زبان مادری بود شرکت می نمود، وی آموزش به زبان مادری را یکی از اساسی ترین حقوق و خواست مردم کورد قلمداد نموده و برای اینکه مسئله آموزش به زبان مادری در مرکز توجه رسانه های ترکیه و جهانی قرار گیرد خواستار بایکوت 1 هفته ای مدارس ترکیه از سوی خانواده ها گردید.
در حالیکه نماینده گان اقلیت کورد زبان ترکیه ای به راحتی هر چه تماتر برای تمرکز رسانه های داخلی و خارجی به مسئله آموزش زبان مادری خواستار بایکوت 1 هفته ای مدارس می شوند و نکته قابل توجه تمامی رسانه های دولتی و غیردولتی ترکیه هم به راحتی این درخواست را بازتاب می دهند ما در منطقه جغرافیائی ایران به زمان بازگشائی مدارس نزدیک می شویم و در سال تحصیلی پیش رو نیز آموزش به زبان مادری ملل غیرفارس کوچکترین جایگاهی در سیستم آموزشی ایران نخواهد داشت، سیستم آموزشی که بر پایه رسمیت انحصاریترین زبان اقلیت موجود در ایران شکل گرفته و رسالتش نه تعلیم و تربیت کودکانمان بلکه فارس سازی کودکان ترک و غیرفارس بنا نهاده شده است. منطقه جغرافیائی ایران به سبب پروسه تاریخی شکل گیری اش همواره دارای ویژگی های یک جامعه چندملیتی، چنددینی،چندفرهنگی و چندزبانی بوده که متاسفانه طی 100 سال گذشته تمامی این تنوعات نادیده گرفته شده و کتمان گردیده است. در ایران چندملیتی، چنددینی، چندزبانی و چندفرهنگی گروههای ائتنیکی – زبانی غیرفارس تنها به سبب داشتن هویت ائتنیکی و زبان مادری متفاوت از گروه اقلیت فارس از اجتماع طرد گردیده و از سوی دولت و ملت حاکم مورد کتمان واقع شده و در عین حال بر آنان تبعیض های متعددی روا داشته شده است. بسیاری از برنامه های سیستم آموزشی در ایران بر یکسان سازی زبانی – فرهنگی گروههای مغلوب و انتگراسیون در اقلیت حاکم فارس زبان پایه ریزی شده است. کتب سیستم آموزشی و تحصیلی در ایران نیز بر پایه دارائی های گروه اقلیت حاکم و طرد گروههای محکوم بوده و در مورد تنوع زبانی، دینی، فرهنگی و ائتنیکی کوچکترین نکته ای را نمی توان در این کتب یافت بلکه محتوای کتب سیستم آموزشی در ایران نیز در راستای کتمان تمامی این تنوعات بکار بسته شده است. در کنار عدم آموزش زبان مادری گروههای محکوم در ایران کودکان این گروههای ائتنیکی – زبانی نیز در سیستم آموزشی مورد تبعیضات متعددی واقع می گردند، برای مثال کودکان ترک در حالیکه با ممنوعیت آموزش زبان ترکی در سیستم آموزشی ایران مواجه اند ملزم به یادگیری زبان اقلیت فارس که هیچ سنخیتی با زبان مادریش ندارد را نیز مواجه می باشند، زبان اقلیت فارس زبان در حالیکه به کودکان ترک در سیستم آموزشی و تحصیلی ایران تحمیل گردیده کودکان فارس زبان تنها به آموزش زبان مادری خود اکتفا می کنند و این سبب ایجاد تبعیضی بزرگ در سیستم آموزشی و تحصیلی ایران می گردد به طوریکه بنا به آمارهای غیرموثق دولت ایران بیشترین فرار از تحصیل و افت تحصیلی در مناطق ترک نشین و دیگر مناطق غیرفارس نشین این جغرافیا را شاهدیم. چند سال پیش بود که وزیر آموزش و پرروش وقت آقای حاجی بابائی در مصاحبه ای خبر از عدم تبدیل 70% زبان مادری کودکانی که به سیستم آموزشی و تحصیلی ایران وارد میشوند را به زبان فارسی بیان نمود و این رسمی ترین سخن از یک مقام دولت ایران در قبال نسل کشی زبانی و فرهنگی میلیونهاغیرفارس تا به اکنون بوده است.          
اولین خواسته روشنفکران واقعی ملت ترک برای زدودن تبعیض های متعدد زبانی در ایران رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی می باشد.   
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ks9nc2q

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya