Ana Sayfa » , , , , , , , , » زبان ترکی در سارایوو جزء دروس اختیاری آموزشی گشت Yazısını okuyorsunuz.

زبان ترکی در سارایوو جزء دروس اختیاری آموزشی گشت

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, شهریور ۲۲, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
در سال تحصیلی پیش رو دانش آموزان سارایوو نیز خواهند توانست آموزش زبان ترکی استانبولی را نیز در سیستم آموزشی سارایوو تجربه کنند، مهمترین مسئله در آموزش زبان ترکی اجباری بودن آموزش زبان ترکی در مقاطع ابتدائی و متوسطه می باشد.
پس از رسمیت یافتن آموزشی زبان ترکی در کانتون های زنیکا- دوبوی، هرزگووین- نرتوا و گراژده از سال تحصیلی پیش رو در کانتون سارایوو نیز کودکان موفق به آموزش زبان مادری خود خواهند شد.
در سارایوو زبان ترکی به صورت دروس اجباری در کنار آموزش زبانهای فرانسوی، انگلیسی،  آلمانی و عربی قرار خواهد گرفت، توافق نامه ای نیز از سوی انستیتوی یونس امره در ترکیه و مدیر آموزش و پرورش سارایوو برای تامین زیرساخت های آموزش زبان ترکی به امضاء طرفین رسیده است.
بر اساس آمار رسمی تاکنون در 500 مدرسه خصوصی سارایوو آموزش زبان ترکی دایر بوده و حدود 5 هزار دانش آموزش موفق به آموزش زبان ترکی شده اند که با افزوده شدن درس اجباری آموزش زبان ترکی در سیستم آموزشی سارایوو بی شک بر تعدد این رقم افزوده خواهد شد. دروس آموزش زبان ترکی از سوی فارغ التحصیلان رشته ترکولوژی تامین گردیده و ترکیه نیز در تهیه زیرساخت های آموزشی کمک های لازم را خواهد داشت.      
در حالیکه بوسنی و هرزگوین دارای جمعیتی بالغ بر 4.500.000 نفر و 3 زبان رسمی بوسنیایی، صربی و کرواتی می باشد منطقه جغرافیائی ایران دارای جمعیتی حدود 75.000.000 نفر و تنوع ائتنیکی، دینی، زبانی، فرهنگی غیرقابل قیاس با بوسنی و دیگر نقاط جغرافیائی جهان بوده زبان اقلیت فارس زبان از موقعیت ویژه ای همچون انحصاری ترین زبان رسمی این جغرافیا برخوردار بوده و حق زیست را از دیگر زبانها به صورت قوانین نوشته شده و نانوشته ای گرفته است. منطقه جغرافیائی ایران که تمامی ویژگی های یک جغرافیای چندملیتی، چنددینی، چندزبانی و چندفرهنگی را دارا می باشد متاسفانه دولت و ملت حاکم به صورت رسمی و غیرسمی تمامی این تنوعات را به عنوان مسئله ای امنیتی نگریسته و سعی در یکسان سازی این تنوعات را طی 100 سال گذشته به پیش برده اند. مهمترین ابزار دولت و ملت حاکم برای یکسان سازی و زدودن این تنوعات سیستم آموزشی اجباری و تحمیلی بر پایه زبان اقلیت فارس زبان بوده که رسالتش نه آموزش علوم نوین به کودکانمان بلکه فارس سازی و ترکی زدائی کودکانمان پایه ریزی شده است. ترکان ایران که نه اقلیتی ملی بلکه ملتی بدون دولت تحت استعمار داخلی و استثمار گروه اقلیت فارس زبان می باشند تنها به سبب داشتن زبان مادری متفاوت از گروه اقلیت فارس زبان و هویت ائتنیکی متفاوت از سوی دولت و ملت حاکم طرد گردیده و به عنوان شهروندان درجه دوم و سوم نگریسته می شوند. زبان ترکی در سیستم آموزشی و تحصیلی ایران از هیچ  جایگاهی برخودار نبوده و در عین حال زبان اقلیت فارس زبان به عناوین مختلف بر ترکان این جغرافیا تحمیل گردیده است.  
ملت ترکان ساکن این جغرافیا برای رفع تبعیض های متعدد زبانی و فرهنگی خواستار به رسمیت شناخته شدن زبان ترکی در سراسر ایران تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی می باشد.     
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/nsbbocb

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya