Ana Sayfa » , , , , , , , , , » خواست موقعیت حقوقی و قانونی زبان کردی در ترکیه، عدم رسمیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

خواست موقعیت حقوقی و قانونی زبان کردی در ترکیه، عدم رسمیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
ب.د.پ یا حزب به اصطلاح صلح و دمکراسی (حزب دست راست پ.ک.ک در مجلس ترکیه) خواستار به رسمیت شناخته شدن زبان کردی و برخورداری زبان کردی از موقعیت حقوقی و قانونی شده است.
مسئولین ب.د.پ در استانبول کنفرانسی مطبوعاتی را برای بررسی و پاسخگوئی به سوالات خبرنگاران در رابطه با موضوع "حق آموزش به زبان مادری" را برگزار کردند و پس از بررسی موقعیت ترکیه در رابطه با حقوق اقلیت کورد موجود در ترکیه مسائلی در رابطه با آغاز سال تحصیلی جدید بیان گردید.
ارکان باییر معاون ب.د.پ در استانبول در متن بیانیه مطبوعاتی سخنان زیر را بیان نمود:     
قرار دادن زبان کردی به عنوان درس انتخابی از سوی حکومت ترکیه نشان از عدم صمیمت حکومت در رابطه با زبان کوردی می باشد و این رفتار نشان از تداوم سیاست های آسیمیلاسیون و انکار هست. زبان کردی می باید به رسمیت شناخته شده و از موقعیت حقوقی و قانونی برخوردار گردد.
خواست به رسمیت شناخته شدن زبان اقلیت کرد ترکیه ای در حالی صورت می پذیرد که ما در ایران که ایندکس تنوع ائتنیکی – زبانی اش قابل قیاس با ترکیه و دیگر کشورهای منطقه نیست هنوز هم با انکار وجود هویت ائتنیکی به نام ترک و زبانی به نام زبان ترکی مواجه ایم، در عین حال سیاست های آسیمیلاسیون و انتگراسیون دولت و ملت حاکم نیز با سیستم آموزشی که بر پایه رسمیت انحصاری زبان اقلیت فارس زبان بنا نهاده شده مهمترین ابزار استعمارگر برای ترکی زدائی و نسل کشی زبانی کودکان ترک بکار بسته شده است. در ایران که تمامی ویژگهای یک جامعه چندملیتی، چنددینی، چندزبانی و چندفرهنگی را دارای می باشد وجود تنوعات مذکور به انواع مختلف کتمان گردیده و تمامی سیاست های دولت برای زدودن این تنوعات بکار بسته شده و می شود. ترک های ساکن ایران که به گواه تاریخ حداقل طی 1000 سال گذشته بر این جغرافیا حکمرانی نموده و دارای صدها دولت و امپراطوری ترک بوده اند و خود نه اقلیت قومی و ائتنیکی بلکه ملتی بدون دولت اند اکنون تحت استعمار و استثمار داخلی گروه اقلیت فارس زبان واقع گردیده و از کوچکترین حقوقی از جمله حق به رسمیت شناخته شده هویت ، زبان و فرهنگشتان منع گردیده اند. خواست به رسمیت شناخته شدن زبان کردی در ترکیه برخورداری این زبان از موقعیت حقوقی و قانونی در حالی هست که در منطقه جغرافیائی ایران زبان ترکی از هیچ موقعیت حقوقی و قانونی برخودار نبوده و در عین حال دولت ایران هنوز هم با به روز رسانی گفتمانی همچون در ایران ترک وجود ندارد، زبان ترکی در ایران نیست و زبان مردم آزربایجان آذری ایرانی هست و ... به صورت آشکارا و سیستماتیک سیاست های نژادپرستانه و ترک ستیزانه ای را بر علیه میلیونها شهروندش عرضه می کند. ترکان ساکن این جغرافیا طی سالهای گذشته با جمع آوری امضاها و راه اندازی کمپین های متعدد خواستار به سراسری شدن و به رسمیت شناخته شدن زبان ترکی در ایران از سوی دولت و ضمانت اجرائی آن تحت قانون اساسی گردیده اند که تاکنون این خواست به حق با کتمان و بی اعتنائی دولت ایران مواجه گردیده است.   
منبع ترجمه خبر:  
http://tinyurl.com/nldnffa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya