Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » سرکنسول ترکیه در اورمیه: زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه اورمیه راه اندازی شود Yazısını okuyorsunuz.

سرکنسول ترکیه در اورمیه: زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه اورمیه راه اندازی شود

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, شهریور ۱۷, ۱۳۹۲ - 0 comments
اورمولو
سرکنسول جدید ترکیه در شهر اورمیه امروز یکشنبه در جریان دیدار با استاندار آزربایجان غربی ضمن تاکید بر اتمام هر چه سریعتر جاده مرزی رازی در مقابل قاپی‌کوی ترکیه خواستار افزایش سطح مبادلات تجاری و بازرگانی مابین دو کشور شد.  
وی در سخنان خویش با اشاره به بازسازی مرز اسن‌دره در مقابل مرز سروی شهر اورمیه از مشکلات و ناهماهنگی های مرزی بین دو کشور انتقاد نموده و خواستار رفع مشکلات مرزی با همکاری استاندار آزربایجان غربی و دستگاه های اجرائی شد. در عین حال از روابط و مناسبات فرهنگی ترکیه و آزربایجان غربی سخن گفت و پیگیری و ایجاد مناسبات فرهنگی مختلف را جزء اولویت های کاری خود معرفی نمود، بنا به گفته های وی در کنار مسائل اقتصادی موضوعات فرهنگی دو طرف نیز می باید مورد توجه قرار گیرد.
آقای بلود با اشاره به دفن 823 سرباز ترکیه ای در روستای چیچک از توابع شهرستان سلماس آزربایجان از نامه نوشته شده به استانداری آزربایجان غربی طی سال گذشته خبر داد که بنا به گفته های وی استانداری تاکنون در مورد نامه جوابیه ای نفرستاده و کنسولگری ترکیه منتظر پاسخ استانداری است.
سرکنسول ترکیه در اورمیه از انجام پیگری های لازم برای راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه اورمیه نیز خبر داد، وی با اشاره به ترک بودن اکثریت جمعیت آزربایجان غربی از استقبال مردم منطقه از راه اندازی این رشته در دانشگاه اورمیه خبر داد.
آزربایجان غربی با استان های قارص، حکاری،ایغدیر، وان و آغربی دارای بیش از 500 کیلیومتر مرز مشترک می باشد و مرزهای مابین ترکیه و آزربایجان غربی بیشتر جنبه مصنوعی داشته و تمامی مردم این منطقه پیوندهای عمیق زبانی، تاریخی، هویتی ، فرهنگی با دیگر خواهران و بردارانشان را در آن سوی مرزها را به یدک می کشند.
طبیعتا این خواسته دولت ترکیه و سرکنسول ترکیه در اورمیه چقدر از سوی دولت ایران که به صورت رسمی وجود انسان ترک و زبان ترکی را در ایران کتمان می کند مورد توجه قرار گیرد در روزهای اتی مشخص خواهد شد، متاسفانه در ایران تنوعات ائتنیکی، زبانی، دینی، فرهنگی و ... مورد کتمان رسمی دولت واقع شده و سیاست های کلان و خردی برای یکسان سازی این تنوعات طی 100 سال گذشته بکار بسته شده و می شود. در ایران شهروندان ترک تنها به سبب تفاوت زبانی و ائتنیکی شهروندان درجه دوم ایران بوده و از هیچ حقوق زبانی و فرهنگی برخوردار نمی باشند در حالیکه ترکان ساکن ایران نه اقلیت ائتنیکی بلکه اکثریت و ملتی بدون دولت تحت استعمار داخلی گروه اقلیت فارس زبان اند. خواست راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه اورمیه از سوی سرکنسول ترکیه در اورمیه در حالی بیان میشود که خواست و هدف اصلی ملت ترک و تمامی فعالینش رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی می باشد. 
منبع رسمی خبر: سایت دولتی مهر
http://tinyurl.com/mpcwc89

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya