Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » رفع ممنوعیت کاربرد زبان مادری با الفبای مغایر زبان رسمی در ترکیه، تداوم ممنوعیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

رفع ممنوعیت کاربرد زبان مادری با الفبای مغایر زبان رسمی در ترکیه، تداوم ممنوعیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مهر ۱۰, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو- دولت ترکیه که طی سالهای گذشته رفرم های متعددی برای احقاق حقوق اقلیت های ائتنیکی، دینی، زبانی و فرهنگی موجود در ترکیه برای افزایش استانداردهای دمکراسی و حقوق بشر برداشته اکنون نیز در پاکتی که به عنوان دمکراتیزه کردن ترکیه که امروز اعلام شد سعی در رفع ممنوعیت ها و محدودیت های لازم برای کاربرد زبان مادری گروههای ائتنیکی و در عین حال احقاق حقوق شهروندان خود را در نظر دارد.
برداشتن محدودیت کاربرد رسمی حروفی که در الفبای زبان رسمی ترکیه موجود نیست
از سال 1930 که کاربرد الفبا و حروفی به غیر از الفبای زبان رسمی ترکیه دچار محدودیت هائی گشته بود برداشته خواهد شد. برای مثال زبان کردی که به الفبای لاتین دارای حروف 'Q, W, X' می باشد در کاربرد رسمی دچار محدودیت هائی به سبب قانون مذکور بود که با رفع این محدودیت قانونی کاربرد و رسمیت زبان کردی در مدارس خصوصی، دروس انتخابی آموزش زبان مادری، کاربرد اسامی شهروندان ترکیه و مناطق مختلف، کاربرد زبان مادری در شرکتها و مجامع عمومی و .. برداشته خواهد شد.
سرود آتاتورک در مدارس غیردولتی نخواهد بود
برای خوانده شدن سرود آتاتورک که با نام "آندیمیز" مشهور می باشد فرمول میانه ای محقق شده آن عدم اجرای این سرود در مدارس اقلیت های زبانی و مدارس خصوصی غیروابسته به وزیر آموزش و پرورش ترکیه می باشد. 
تغییر مفهوم شهروندی ترکیه 
از این پس انسانهائی که در ترکیه متولد شده ولی به هر دلیلی به خارج از مرزهای ترکیه مهاجرت نموده اند در صورت خواست شهروندی ترکیه دولت موظف به بررسی با دقت این درخواست شده و امکانات لازم را برای اعاده حقوق شهروندی این چنین انسانهائی را فراهم خواهد نمود.
دیگر موارد موجود در پاکت دمکراتیزه کردن ترکیه:
دسترسی و کاربرد آسان به زبان مادری، اعاده حقوق اقلیت های دینی علوی موجود در ترکیه، حقوق اقلیت ها، استفاده از روسری در مجامع عمومی، رفع قانون مرتبط با انتخابات که با نام سئچیم باراژی مشهور می باشد. شکنجه و آزارهای مرتبط بدون جزا نخواهند بود و قانون سعی در پیشگیری چنین مواردی خواهد داشت. کمسیونی برای مبارزه با تبعیض نژادی، دینی، جنسیتی و انواع تبعیض تشکیل شده و مبارزه قانونی خواهد نمود.
کاربرد و خدمت رسانی به زبان مادری در مجامع عمومی
محدودیت هائی که برای کاربرد و خدمت رسانی به زبان مادری در مجامع عمومی بود تماما برچیده شده و راه برای کاربرد و خدمت رسانی به تمامی شهروندان ترکیه به زبان مادری فراهم خواهد گردید. در صورت خواست شهروندان در ادارت و ... مترجمی نیز برای برقراری ارتباط با ارباب رجوع بکار بسته خواهد شد.
حق برگزاری تجمعات اعتراضی و تظاهرات
دولت سعی در فراهم نمودن شرایط برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراضی را خواهد داشت. در مکانهای روباز از طلوع خورشید تا غروبش و در مجامع روبسته تا ساعت 24:00 تجمع کننده گان خواهند توانست به اعتراض بپردازند. 
تغییر اسامی روستاها و مناطق
منع قانونی در مورد تغییر اسامی روستاها برداشته خواهد شد و اسامی که تا قبل از سال 1980 در تمامی مناطق مورد کاربرد بوده دوباره در صورت خواست مردم منطقه استفاده خواهد شد. در صورتیکه مردم منطقه ای نیز خواستار تغییر اسامی روستا و منطقه باشند دولت موءظف به تغییر اسامی خواهد شد. 
رفرمی برای گروههای دینی علوی
نام دانشگاه نئوشهیر ترکیه به نام دانشگاه حاج بکتاش ولی تغییر خواهد شد.
محافظت از داده های و اطلاعات عمومی مردم
دولت موظف به حفاظت از داده ها و اطلاعات تمامی شهروندان تحت ضمانت قانون اساسی خواهد شد. 
اراضی به سوریانی اختصاص داده خواهد شد
اراضی معروف Mor Gabriel به صاحبین سوریانی بازگردانده خواهد شد. 
انستیتوی رومن افتتاح خواهد شد
انستیتوی برای شهروندان رومن (کولی ها) ترکیه ایجاد شده و دولت موظف به فراهم نمودن شرایط لازم برای برخورداری شهروندان رومن ترکیه ای از تمامی حقوق زبانی، فرهنگی و باوری شان خواهد بود.          
در حالیکه دولت ترکیه به سرعت در حال اعاده حقوق تمامی شهروندان خود فارغ از داشتن هر نوع ائتنیک، دین، زبان و فرهنگی مطابق با معیارها و استانداردهای اتحادیه اروپا و حقوق بشر می باشد ما در ایران چندملیتی، چنددینی، چندفرنگی و چندزبانی شاهد کتمان تنوعات مذکور و سیاست دولت و ملت حاکم مبتنی بر آسیمیلاسیون و انتگراسیون ملل محکوم در جامعه حاکم می باشیم. کتمان و یکسان‌سازی تنوعات ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی در ایران در حالی صورت می پذیرد که این جغرافیا دارای ایندکس تنوع ملی بسیار متنوعی می باشد که بی تردید این تنوع را نمی توان در دیگر نقاط جهان یافت ولی تاکنون این تنوع از سوی دولت و ملت حاکم نادیده گرفته شده و برای زدودن آن از هیچ عمل غیرانسانی از جمله نسل کشی زبانی، تغییر بافت دمگرافیک مناطق ملی غیرفارس، تولید ادبیات نفرت ائتنیکی بر علیه گروه های مغلوب و .. دریغ نگردیده است. سیاست های آسیمیلاسیون و انتگراسیون ملل محکوم در جامعه فارس ایران با استفاده از سیستم آموزشی که بر پایه رسمیت انحصاری و آموزش تحمیلی زبان اقلیت فارس می باشد به پیش برده شده است، در عین حال دولت ایران با قوانین نوشته شده و نانوشته ای حق زیست را از زبان های ملل غیرفارس صلب نموده است. متکثرترین گروه ائتنیکی – زبانی موجود در جغرافیای ایران بی شک ملت ترک می باشد که همواره نه به عنوان گروه اقلیت قومی - ملی بلکه به عنوان ملتی بی دولت تحت استعمار و استثمار داخلی گروه اقلیت فارس زبان جلوه می نماید، گفتمان غالب موجود حول ملت و مسئله ترک در ایران هنوز هم نه بر اساس اعاده تمامی حقوق این ملت بلکه بر پایه وجود یا عدم وجود "زبان ترکی" و "انسان ترک" در این جغرافیا می باشد. بی شک چنین طرز نگرشی سبب افزایش میل رغبت به جدائی و افزایش گسل های اجتماعی مابین ملت حاکم و ملل محکوم گردیده و خواهد گردید.  
اولین خواست ملت ترک برای رفع تبعیض های زبانی موجود در ایران "رسمیت و سراسری نمودن زبان ترکی" تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان اقیلت فارس به هر نام و عنوانی می باشد.    
پی‌نوشت: رفلکس مئدیای مرکزگرا و فارس زبان نیز به رفرم های دولت ترکیه قابل تامل می باشد، برای مثال اکثر رسانه های فارس زبان و مرکزگرا سخن از ناکارآمدی و کمبودهای این رفرمها به میان آورده اند در حالیکه وضعیت اقلیت کردزبان ترکیه ای قابل قیاس با وضعیت ملل غیرفارس ساکن ایران از جمله ملت ترک نمی باشد. اکنون که سال 2013 می باشد به طور رسمی و غیررسمی دولت و ملت حاکم وجود هویت ائتنیکی به نام "ترک" و زبانی به نام "زبان ترکی" را کتمان می کنند و به زعم این طیف متحجر که قابلیت تطابق با مفاهیم مدرن و عصر حاضر را ندارند رفرم های ترکیه برای زدودن تبعیض های و بسط مفاهیم مدرنی همچون حقوق شهروندی و حقوق بشر در ترکیه ناکار آمد می باشد. به قول مثل ترکی "گئچی قالیب جان هایینا، پی آختاریر...    
منابع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/lgwbuaw    
http://tinyurl.com/n83b2gp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya