Ana Sayfa » , , , , , , , , , » آموزش زبان اسپانیائی در سیستم آموزشی ترکیه، تداوم عدم آموزش زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

آموزش زبان اسپانیائی در سیستم آموزشی ترکیه، تداوم عدم آموزش زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, دی ۰۵, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
زبان اسپانیائی که یکی از پرمتکلمترین زبانهای زنده دنیا می باشد از سال تحصیلی پیش رو در ترکیه به صورت رسمی در سیستم آموزشی و تحصیلی ترکیه آموزش داده خواهد شد. مجوز آموزش زبان اسپانیائی از سوی ارگان تعلیم و تربیت ترکیه مورد قبول واقع گردیده است.
درخواست آموزش زبان اسپانیائی از سوی نهادهای آموزشی واقع در استانبول به وزیر آموزش و پرورش ترکیه ارجاع داده شده و وزیر آموزش و پرورش ترکیه نیز طی بررسی اقدام به تصویب آموزش زبان اسپانیائی و قبول موفردات این زبان نموده است.
بدین ترتیب زبان اسپانیائی از سال تحصیلی 2014-2013 به صورت رسمی به سیستم آموزشی و تحصیلی ترکیه وارد خواهد شد و موسسات آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش ترکیه خواهند توانست از کلاسهای اول تا چهارم ابتدائی به آموزش زبان اسپانیائی بپردازند. در عین حال برنامه آموزشی برای کلاسهای پنجم تا هشتم نیز به گروه تعلیم و تربیت ارائه گردیده که پس از بررسی های لازم به احتمال بسیار زیاد آموزش رسمی این موفردات نیز آغاز خواهد شد. زبان اسپانیائی در 22 کشور و از سوی حدود 500 میلیون نفر بکار برده می باشد، آموزش رسمی زبان اسپانیای در ترکیه با توجه به رایزنی های مشترک دول اسپانیا و ترکیه محقق گردیده است.
در حالیکه دولت ترکیه آموزش زبان اسپانیائی را به صورت رسمی قبول و وارد سیستم آموزشی و تحصیلی خود نموده دولت ایران اکنون نیز بر سیاست های یکسان‌سازی زبانی - فرهنگی و طبل کتمان تنوع زبانی، دینی، فرهنگی و ائتنیکی جغرافیای ایران می کوبد. اکنون نیز در این جغرافیا به صورت رسمی وجود تنوعات مذکور کتمان گردیده و نادیده گرفته می شود و سیاستهای کلی دولت برای تنوع زدائی و پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان، تک ایدئولوژیک و تک تیپ بر اساس ویژگی های گروه اقلیت حاکم با شدت ادامه دارد. یکسان‌سازی زبانی- فرهنگی در ایران در حالی صورت می پذیرد که این جغرافیا تمامی ویژگهای یک جامعه چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی را داراست. مهمترین ابزار استعمارگر برای تنوع زدائی زبان اقلیت فارس زبان و سیستم آموزشی و تحصیلی اجباری میباشد. در جغرافیائی ایران زبان گروه اقلیت فارس زبان از موقعیت انحصاری ویژه‌ای برخوردار بوده و تنهاترین زبان رسمی و آموزشی ملل این جغرافیاست، در عین حال دولت با قوانین نوشته شده و نانوشته‌ای حق زیست را از دیگر زبان های اکثریت از جمله زبان ترکی که نه زبان محلی بلکه زبانی سراسری با سابقه‌ای‌ هزاران ساله در موضوعات دولت مداری، ادبیات، هنر و ... می باشد به عناوین مختلف گرفته است. رسالت سیستم آموزشی ایران نه تربیت نسلی آگاه به مسائل جهانی و احترام گذاشتن به تنوعات ائتنیکی،دینی، زبانی و فرهنگی بلکه تماما فارسیزه کردن کودکان ترک پایه‌ریزی گردیده است. ترکان این جغرافیا تنها به سبب تمایز "هویت ائتنیکی ترک" و "زبان مادری ترکی" از گروه اقلیت حاکم شهروندان درجه چندم دولت شناخته شده و از هیچ حقوق اولیه از از جمله حق آموزش به زبان مادری، حق اداره مناطق ملی، حق تعیین سرنوشت و .. محروم گردیده‌اند.  
در عین حال دولت حسن روحانی در زمان قبل از انتخابات در سفر به مناطق ترک‌نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ... سخن از "تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی" داده بود که علارغم گذشت بیش از 200 روز از شروع فعالیت دولت جدیدیک کلمه نیز در مورد وعده انتخاباتی حسن روحانی از مسولین امر بیان نگردیده و نماینده‌گان ترک موجود در مجلس که بیشتر برآیند مافیای فاسد قدرت می باشند تا از علت عدم تحقق این وعده انتخاباتی یک کلمه بر زبان نیاورده‌اند که خود این بی اعتنائی نماینده‌گان ترک نشان از گسست کامل و بی ارتباطی با جامعه ترک می باشد. 
اولین خواسته فعالین ملی ترک از هر طیف و گروه فکری در جهت تبعیض زدائی زبانی "رسمیت و سراسری نمودن زبان ترکی" تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان فارسی به هر نام و عنوانی می باشد. 
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/kyjnypr

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya