Ana Sayfa » , , , , , , , , , » آغاز تدریس زبان کردی در دانشگاه دمشق سوریه، عدم رسمیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

آغاز تدریس زبان کردی در دانشگاه دمشق سوریه، عدم رسمیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, دی ۰۱, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
سوریه که طی 3 سال گذشته میزبان جنگ داخلی خانمان‌سوزی بوده و همواره به سبب خشونت هائی که چه از سوی دولت حاکم و چه از سوی بعضی از گروههای افراطی اسلاگرا صورت گرفته نقل محافل خبری بوده طی چند روز گذشته با اقدامی که از سوی دولت بشار اسد در مورد زبان مادری گروههای ائتنیکی کرد و ارمنی موجود در سوریه صورت گرفته اینبار مباحث زیادی را در رسانه‌های کرد و ارمنی زبان به راه انداخته است. حکومت بشار اسد به صورت رسمی دستور آموزش زبان کردی کرمانجی و ارمنی را در دانشگاه دمشق صادر نموده است.
حزب بعث به رهبری بشار اسد در دانشگاه دمشق و در انستیتوی زبانها اقدام به گشایش بخش ویژه‌ای برای آموزش زبان های کردی و ارمنی نموده است. خبر گشایش بخش آموزش زبانهای کردی و ارمنی در دانشگاه دمشق از سوی محمد ماردینی رئیس دانشگاه و به صورت رسمی در روزنامه دولتی الوطن چاپ گردیده است. بر اساس خبر روزنامه دولت سوریه زیرساخت های آموزش زبان های کردی و ارمنی در دانشگاه دمشق از سوی گروهی متشکل از آکادمیسین ها و متخصصین امر آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت و مذاکرات و مباحث اولیه برای گشایش بخش های یاد شده با تنی چند از اعضای انتخاب شده کمسیون مذکور طی گردهمائی 1 روزه تحقق یافته است.
رئیس دانشگاه دمشق گشایش بخش آموزش زبان های کردی و ارمنی را مهم ارزیابی نموده و افزده: خواندن و نوشتن به زبان های کردی و ارمنی مهم می باشد، چونکه زبان‌های کردی و ارمنی زبان مادری گروهی از شهروندان سوریه می باشند و در عین حال این اولین قدم برای اهمیت دادن به زبان مادری و مبحث زبان خواهد بود.
وی در ادامه سخنانش پس از تحقق کامل بخش آموزش زبانهای کردی و ارمنی در دانشگاه دمشق از گشایش بخش زبان و ادبیات کردی در آینده نزدیک نیز خبر داده است. بسیاری از تحلیلگران این حرکت حزب بعث و شخص بشار اسد را برای نزدیکی هر چه بیشتر با کردزبانان که جمعیتی بالغ بر 1 الی 1.5 میلیون نفر را در سوریه تشکیل می دهند ارزیابی می کنند.
در حالیکه دولت سوریه که در جنگ داخلی می باشد به صورت رسمی آموزش زبان مادری 2 گروهی ائتنیکی موجود در سوریه را به رسمیت شناخته، در حالیکه تا شروع جنگ داخلی کردزبانهای سوریه‌ای حتی شناسنامه نیز نداشتند نشان از اهمیت مسئله زبان های ملی می باشد. در حالیکه به قول دولتمردان ایران این جغرافیا یکی از امنترین نقاط این کره خاکی می باشد تنوعات ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی موجود در این جغرافیا همواره طی 100 سال گذشته تحقیر و کتمان گردیده و تمامی برنامه‌های دولت و ملت حاکم برای یکسان سازی زبانی، دینی، فرهنگی و ائتنیکی بکار بسته شده است. مهمترین ابزار دولت و ملت حاکم برای پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان، تک تیپ و تک ایدئولوژیک سیستم آموزشی اجباری بر اساس رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت فارس زبان بوده است. در جغرافیای ایران هدف سیستم آموزشی که می باید بر اساس بند دوم ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر "شکوفائی همه جانبه شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی بوده، و در عین حال به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری و دوستی میان ملتهای و تمامی گروهای نژادی یا دینی" یاری رساند نبوده بلکه تماما در راستای تکثرزدائی، ایجاد نفرت ائتنیکی، نسل کشی زبانی و فرهنگی و در یک کلام فارسیزه کردن کودکان ملل غیرفارس از جمله ملت ترک پایه‌ریزی گردیده است. در حالیکه بشار اسد حق آموزش به زبان مادری 1- 1.5 میلیون کردزبان را به رسمیت شناخته در ایران حقوق فردی و جمعی 25- 35 میلیون ترک از سوی دولت و اقلیت حاکم به صورت آشکارا نقض گردیده و می گردد.
اولین خواسته فعالین ملی جامعه ترک برای رفع تبعیضات زبانی "رسمیت و سراسری اعلام نمودن زبان ترکی تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی" و عدم تحیمل زبان گروه اقلیت فارس زبان به هر نام و عنوانی می باشد.     

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya