Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » تحقق پروژه فرهنگ خودت را با زبان خویش ایفا کن Yazısını okuyorsunuz.

تحقق پروژه فرهنگ خودت را با زبان خویش ایفا کن

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, دی ۰۸, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
طی پروژه‌ای که از سوی دانشگاه شهر حکاری ترکیه به نام "فرهنگ خودت را با زبان خویش ایفا کن" اجرا گردیده از این پس دانشجویان اروپائی که برای تحصیل به این دانشگاه مراجعه کنند در دوره‌های آموزش زبان کردی این زبان را یاد خواهند گرفت.
این پروژه در ابتدا میزبان دانشجویانی از 6 کشور اروپائی که شامل آزربایجان شمالی، اکراین، ایتالیا، لهستان و .. برای تحصیل به این دانشگاه مراجعه می نمایند خواهد بود و فرصت لازم برای آموزش زبان کردی را فراهم خواهد نمود. بر اساس گفته‌های آقای حسن ایلدیریم رئیس دانشگاه حکاری پروژه مذکور مورد حمایت برنامه آموزشی اتحادیه اروپا و برنامه آژانس ملی ترکیه می باشد.
رئیس دانشگاه شهر حکاری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش با اصحاب رسانه چنین گفته است:
دانشجویان اروپائی در دانشگاه ما زبان کردی را فرا خواهند گرفت و در عین حال آنان نیز زبان مادریشان را به دانشجویان ما آموزش خواهند داد. هدف ما از این پروژه هم بسط زبان کردی و هم افزایش شعور فرهنگی دانشجویان می باشد. مدت پروژه 6 ماه می باشد، اولین گروه دانشجویان اروپائی نیز 35 جوان خواهد بود. 
در حالیکه دولت ترکیه با به رسمیت شناختن حق آموزش به زبان مادری(آموزش زبان مادری لاز،کرد، چرکس، آبخاز، سریانی، ارمنی و ..)، افزودن زبان کردی به دنیای تجارت و اقتصاد، واردات معلم برای آموزش زبان مادری، ارائه خدمات پزشکی به زبان مادری بیماران، چاپ فرهنگ لغت کردی از سوی فرهنگستان زبان و ادب ترک، رفع ممنوعیت زبان مادری مغایر با الفبای رسمی ترکیه، گشایش دانشکده ارتباطات به زبان کردی، تبعیض زدائی از کتب سیستم آموزش ترکیه و گنجاندن احترام به تنوع ائتنیکی – زبانی، آموزش زبان مادری در مهد کودک ها، تغییر اسامی شهرها و روستاها به زبان کردی، گشایش انستیتوی کردشناسی و صدها و هزاران رفرم کوچک و بزرگ سعی در احقاق حقوق اقلیت های زبانی و ائتنیکی موجود در ترکیه را در سر داشته و به پیش می برد ما در ایران شاهد کتمان رسمی و تحقیر تنوع ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی می باشیم به طوریکه هویت ائتنیکی انسان ترک و زبان مادری‌اش زبان ترکی تنها به سبب تمایز با گروه اقلیت حاکم استعمارگر به صورت رسمی در ایران کتمان و تحقیر می شود. کتمان تنوع ائتنیکی، دینی، زبان و فرهنگی در ایران در حالی از سوی دولت و ملت حاکم صورت می پذیرد که ایندکس تنوع ملی در ایران قابل قیاس با کشورهای منطقه و حتی جهان نیست و بی تردید ایران دارای یکی از متنوع ترین بافت های اجتماعی از بعد ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی می باشد که متاسفانه تاکنون تمامی این تنوعات نادیده گرفته شده و میلیاردها دلار هزینه ملی صرف یکسان سازی زبانی و فرهنگی و زدودن تفاوت های زبانی و فرهنگی از راه های خشونت آمیز و نقض آشکار حقوق فردی و جمعی بکار بسته شده است. عمده تفاوت ایران با دیگر کشورهای همسایه حاکمیت گروه اقلیت بر اکثریت و استعمار داخلی گروههای اکثریت می باشد. مهمترین ابزار استعمارگر در ایران برای تنوع زدائی سیستم آموزشی اجباری بر پایه رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت فارس زبان می باشد.
اولین خواسته و هدف فعالین ملی جامعه ترک از هر طیف و گروه فکری برای تبعیض زدائی زبانی و وجود شرایط برابر "رسمیت و سراسری اعلام نمودن زبان ترکی تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی" بیان می گردد.        
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/m3aa7s4

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya