Ana Sayfa » , , , , , , , , » عضو کمیسیون آموزش مجلس: تنظیم محتوای درسی به زبان مادری شدنی نیست Yazısını okuyorsunuz.

عضو کمیسیون آموزش مجلس: تنظیم محتوای درسی به زبان مادری شدنی نیست

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, بهمن ۰۸, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
جبار کوچی‌نژاد نماینده رشت امروز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای که با سایت دولتی ایرنا در مورد طرح "آموزش به زبان مادری" در مدارس سراسر ایران داشته از غیرعملی بودن تنظیم محتوای کتب درسی به زبان های مادری خبر داده است.
بنا به گفته های وی تاکنون طرحی در مورد آموزش زبان مادری گروههای غیرفارس ساکن ایران در مجلس مطرح نگردیده و ایشان در مصاحبه تاکید کرده اند که می توان از زبان های محلی در آموزش فعالیت های جنبی یا فوق برنامه استفاده نمود. در بخش دیگری از سخنان نماینده رشت از احتمال بوجود آمدن مشکلاتی در سطوح رسمی ایران به سبب رشد و ارتقاء زبان مادری نام برده شده است.  
دیروز دوشنبه نیز سلیمی عضو کیمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران مصاحبه‌ای با سایت دولتی ایلنا داشت و در آن مصاحبه نیز به صراحت از عدم اعتقاد به وجود مسئله‌ "آموزش به زبان مادری" گروههای غیرفارس در ایران به عنوان مسئله‌ای مهم یاد کرده بود. در عین حال جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز دیروز طی نشستی مخالفت صریح خود را با مسئله آموزش زبان مادری گروه های ائتنیکی غیرفارس در ایران را اعلام نموده و مسئله آموزش زبان مادری را توطئه و وارداتی قلم داد نموده بودند.
طبیعتا باید به آقای کوچکی‌نژاد نماینده رشت عرض نمود که گرچه مسئله آموزش به زبان مادری گروههای مغلوب در کشور چندملیتی و چندزبانی به مانند ایران تاکنون حل نگردیده و یکی از مهمترین علامت های تبعیض وسیع در سیستم آموزشی و مسئله حقوق شهروندی می باشد ولی در دنیا مدرن و کشورههای توسعه یافته سالهاست که مسئله آموزش به زبان مادری به شیوههای مختلفی حل گردیده که لزوما نیز برای مثال ایران نمی باید به کشورهائی همچون سوئد، فنلاند و ... رجوع کرد بلکه موقعیت ایران در مسئله آموزش به زبان مادری و حل مسئله زبانهای ملی بسیار عقب مانده تر از کشورهای هم مرز ایران همچون عراق و افغانستان جنگ زده میباشد، به طوریکه اکنون عراق جنگ زده به صورت رسمی دارای 5 زبان و افغانستان نیز دارای چندین زبان رسمی سراسری و رسمی منطقه‌ای می باشد. می باید به نماینده رشت فرمود که آموزش به زبان مادری مسئله‌ای غیرعادی و استثنا نیست بلکه عدم آموزش به زبان مادری در کشوری که اکثریت 70% کودکانی که وارد سیستم آموزشی اش میشوند و دارای زبان مادری به غیر از زبان رسمی می باشد بی شک یکی از استثناترین موارد روی سطح کرده زمین می باشد. در عین حال کتمان مسئله تنوع زبان و ائتنیکی در ایران و عدم حل مسئله آموزش به زبان مادری در آینده‌ای نه چندان دور سبب مشکلات عدیده‌ای خواهد شد نه آموزش به زبان مادری.
حمله به مسئله حق برخورداری از آموزش به زبان مادری گروههای ائتنیکی غیرفارس در ایران در حالی صورت می پذیرد که حسن روحانی در هنگام سفرههای انتخاباتی به شهرهای ترک نشینی به مانند اورمیه در هنگام سخنرانی در ورزشگاه شهید شیرودی اورمیه دقیقا عبارت " حق مردم است که بتوانند راجع به زبان مادری خود تصمیم بگیرند" را بکار برده بود و علارغم گذشت 6 ماه از روی کار آمدن دولت وی تاکنون کوچکترین اقدام عملی به جزء پروپاگاندای دولتی نه در مسئله آموزش به زبان مادری گروههای مغلوب در ایران و نه موضوع تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی را شاهدیم. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya