Ana Sayfa » , , , , , , , , » کردی زبان رسمی دوم عراق شد، زبان ترکی همچنان در ایران کتمان می شود Yazısını okuyorsunuz.

کردی زبان رسمی دوم عراق شد، زبان ترکی همچنان در ایران کتمان می شود

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, دی ۱۸, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
بر اساس گفته‌های سخنگوی کمسیون فرهنگ و اطلاع رسانی مجلس عراق پس از توافق فراکسیون های پارلمان عراق امروز نماینده‌گان به لایحه رسمیت زبان کردی در سراسر عراق رای مثبت داده و لایحه مذکور به تصویب مجلس عراق رسیده است با این اوصاف عراق به همراه افغانستان جنگ زده جزء اولین کشورهائی می باشند که اقدام به رسمیت چندین زبان به صورت رسمی سراسری و رسمی منطقه‌ای را بر اساس قانون اساسی به تصویب رسانده‌اند.
رسمیت زبان کردی به عنوان زبان دوم عراق گرچه که در قانون اساسی عراق با توجه به وجود ماده 4 به صورت موقتی وجود داشت ولی با تصویب لایحه قانونی رسمیت زبان کردی این مسئله به‌ شکل پراتیک درآمد. بر اساس گفته‌های موئد طیب از این پس بر اساس قانون اساسی و لایحه تصویب شده در تمامی ادارات، نهادها، ارگانهای دولتی، اوراق، اسکانس ها، پاسپورت، جلسات پارلمان، هیات وزیران و .. عراق از رسم الخط و زبان کردی هم در کنار زبان عربی استفاده خواهد شد، در عین حال رسمیت قانونی زبان کردی سبب افزایش کسب و کار مابین جوانان کرد نیز خواهد گردید. در کنار رسمیت زبان کردی به عنوان زبان عربی زبان های ترکی و سریانی نیز در مناطق و شهرهائی که گروههای ائتنیکی – زبانی یاد شده در اکثریت باشند را به رسمیت می شناسد.
در حالیکه احترام به چندزبانگی، تنوع ائتنیکی و تکثرگرائی در کشورهای جنگ زده‌ای به مانند عراق و افغانستان با رسمیت چندین زبان شکل حقیقی بیشتری به خود می گیرد در این سوی در ایران چندملیتی، چنددینی، چندزبانی و چندفرهنگی شاهد تداوم سیاست‌ های یکسان‌سازی زبانی و فرهنگی با توجه به رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت فارس و سیستم آموزشی تک زبانه که بر پایه تحمیل زبان گروه اقلیت بر ملل محکوم و طرد زبان مادری گروههای اکثریت جامعه را شاهدیم. قانون اساسی ایران تنها زبان و هویت ائتنیکی گروه اقلیت فارس زبان را به رسمیت شناخته و حق زیست را از دیگر زبانها سلب نموده است. در عین حال سیستم آموزشی ایران به جای آموزش و تربیت کودکان به علوم نوین انسانی ابزاری در دست استعمارگر برای فارسیزه کردن کودکان ملل غیرفارس می باشد. ملت ترک ساکن ایران با جمعیتی بالغ بر 35- 25 میلیون نفر یکی از ملل مستمعره اکثریت می باشد که به صورت رسمی و سیستماتیک هویت ائتنیکی و زبان مادری‌اش به عناوین مختلف کتمان و تحقیر می شود، در حالیکه در سال 2013 به سر می بریم هویت ائتنیکی و زبان مادری میلیونها ترک تنها به سبب تمایز با گروه اقلیت حاکم استعمارگر از اجتماع طرد گردیده و از هیچ حقوق اولیه‌ای برخوردار نمی باشند.
خواست و هدف فعالین ملی ترک از هر طریف و گروه فکری "رسمیت و سراسری اعلام نمودن زبان ترکی" بر اساس ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان فارسی به هر نام و عنوانی می باشد، اگر روزی فارس زبانان به جای آموزش زبان مادریشان خواهان یادیگری زبان ترکی باشند ما نیز به عنوان ملت ترک بی تردید خواهان آموزش زبان فارسی خواهیم بود. تحیمل زبان فارسی و عدم آموزش زبان مادریمان ترکی به صراحت نسل کشی زبانی می باشد.    
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/kfnum33

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya