Ana Sayfa » , , , , , , , » ارائه خدمت 3 زبانه شرکت برق دیجله‌ی ترکیه، نادیده گرفتن تنوع زبانی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

ارائه خدمت 3 زبانه شرکت برق دیجله‌ی ترکیه، نادیده گرفتن تنوع زبانی در ایران

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, بهمن ۲۲, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
بر اساس اعلام رسمی شرکت توزیع برق شهر دیجله‌ی ترکیه(دتاش) از دیروز تمامی خدمات این شرکت به 3 زبان ترکی، کردی و زازاکی به مشتریان ارائه خواهد گردید.
شرکت خصوصی یاد شده برای اولین قدم مرکز تماس 3 زبانه برای ارائه سرویس به مشتریان خود را تاسیس نموده، مۇراد قاراگؤز مدیر عمومی شرکت دتاش ارائه سرویس مطلوب و جلب رضایت مشتریان را یکی از اهداف شرکت ابراز کرده و علت گشایش مرکز تماس 3 زبانه‌ی شرکت را دسترسی آسان مشتریان به خدمات شرکت معرفی نموده است.
در آینده به 5 زبان سرویس خواهیم داد
مدیر عمومی شرکت دتاش در مصاحبه خود می گوید: مرکز تماس تنها برای پاسخگوئی به خرابی برق تاسیس نشده بلکه اعمالی همچون پرداخت فیش، اطلاعات مشترکین و صدها فعالیت دیگر را مد نظر دارد. ما برای شروع ارائه خدماتمان را با 3 زبان ترکی، کردی و زازاکی به صورت 24 ساعته شروع می نمائیم ولی هدفمان کاربرد 5 زبان می باشد.
تنوع ائتنیکی و زبانی در ایران 
در حالیکه دولت ترکیه قدمهای قابل تحسینی برای احترام به تنوع ائتنیکی و زبانی تمامی شهروندانش به جهت برخورداری از حقوق برابر را طی سالهای گذشته مد نظر قرار داده در این سوی مرز ما در ایران که ایندکس تنوع ائتنیکی، زبانی و فرهنگی اش قابل قیاس با ترکیه نیست اکنون نیز شاهد تداوم سیاست های ورشکسته ملت سازی بر اساس ویژگیها و گفتمان گروه اقلیت غالب می باشیم به طوریکه هنوز هم دولت و ملت حاکم یکی از اصلی ترین نشانه های شهروندی این جغرافیا را پایبندی بر زبان گروه اقلیت فارس زبان معرفی می نمایند. در دنیای امروزی احترام دولت ها به تنوع زبانی و فرهنگی یکی از شاخصه های اصلی بسط دمکراسی و عدم دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت معرفی می گردد در حالیکه در ایران علاوه بر اینکه به صورت رسمی بافت چندملیتی، چندفرهنگی و چندزبانی جغرافیای مذکور از سوی دولت و ملت حاکم کتمان می گردد ساختار قدرت در دست گروه اقلیت حاکم بوده و گروهها اکثریت محکوم در بافت قدرت جایگاهی ندارند. غالب شهروندان این جغرافیا تنها به سبب تمایز ائتنیکی و زبانی از گروه اقلیت حاکم به عنوان شهروندان درجه چندم این جغرافیا معرفی می گردند. 
علارغم وعده های حسن روحانی به ملل مغلوب در ایام قبل از انتخابات و گذشت 6 ماه از آغاز بکار دولت به جزء پروپاگاندای دولتی شاهد تغییرات اساسی و عملی نمی باشیم به طوریکه وعده تاسیس فرهنگستان زبان ترکی و آموزش به زبان مادریمان ترکی که از جمله اصلی ترین وعده های حسن روحانی در سفر به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ... بود اکنون نیز شاهد بی تفاوتی و زاویه دید امنیتی به مسئله آموزش به زبان مادری می باشیم.        
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/mc4me8q

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya