Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » اورمیه: کنسرت ترکی ممنوع ولی کنسرت فارسی با حمایت و تبلیغات دولتی آزاد Yazısını okuyorsunuz.

اورمیه: کنسرت ترکی ممنوع ولی کنسرت فارسی با حمایت و تبلیغات دولتی آزاد

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, شهریور ۱۳, ۱۳۹۲ - 0 comments
اورمولو
مطمئنا شما نیز جزء اشخاصی بوده اید که هر از چندگاهی که در خیابانهای شهر اورمیه قدم می زنید چشمتان به بیلبوردهای تبلیغاتی افتاده است، نکته ای که برای شخصم در این بیلبوردهای تبلیغاتی قابل تامل بوده وجود تبلیغات وسیع برای برگزاری کنسرت خواننده گان فارس زبان در اورمیه می باشد. برای مثال طی ماههای گذشته چندین خواننده فارس زبان با حمایت تبلیغاتی  و مادی وسیع دولت ایران دهها کنسرت در شهر اورمیه برگزار کرده اند.
نگرش دولت جمهوری اسلامی ایران طی 34 سال گذشته به هنر موسیقی بر کسی پوشیده نیست ولی تعدد برگزاری کنسرت های خواننده گان فارس زبان در اورمیه تطابقی با نوع نگرش دولت ایران نداشته و بلکه متضاد آن می باشد. برگزاری کنسرت های خواننده گان فارس زبان در شهر اورمیه با حمایت های وسیع مدیای دولت ایران و با نام های مختلفی هم چون برگزاری کنسرتهای عام المنفعه، برای حمایت از کودکان سرطانی و...  برای عدم ایجاد حساسیت ها در جامعه ترک برگزار می گردد. طبیعتا بهره گیری از هنر موسیقی برای کارهای عام المنفعه رسم مرسومی در جهان معاصر می باشد ولی نکته قابل تامل در اینجا نوع برخورد دوگانه دولت ایران با کنسرت های ترکی و فارسی می باشد. اورمیه شهری ترک نشین به مانند دیگر جغرافیاهای کره زمین با اقلیتی از دیگر گروههای ائتنیکی ، زبانی و دینی می باشد که فرهنگ مردمان غالب این شهر نیز فرهنگ و هنر ترکی هست و برگزاری کنسرت های خواننده گان فارس زبان در عین ممنوعیت و سنگ اندزای نسبت به برگزاری کنسرت های ترکی کوچکترین تطابقی با نیازها و خواسته های این شهر ترکنشین ندارد و تماما متضاد آن می باشد. گوئی هدف دولت ایران از ترویج موسیقی فارسی در شهر اورمیه نه حمایت از کارهای عام المنفعه بلکه ترویج فرهنگ و زبان فارسی اینبار تحت لوای موسیقی فارسی می باشد. 
در دسامبر 2009 که علم الدین ابراهیم اوف هنرمند 11 ساله از آزربایجان شمالی برای برگزاری کنسرت موسیقی مقامی به شهر اورمیه سفر کرده بود وزارت ارشاد وقت با سنگ اندازی های مختلف سعی در عدم برگزاری کنسرت ترکی نموده بود و تا آخرین دقایق برگزاری کنسرت یادم هست که وزارت ارشاد اجازه برگزاری کنسرت موغام را نمی داد و پس از ساعتها مباحثه و وساطت در وضعیت بسیار بدی که لایق موسیقی ترکی نبود سالن 2000 نفری خانه جوان اورمیه برای کنسرت فراهم گردید، در حالیکه به علت عدم گنجایش سالن هزاران نفر در بیرون از درب های سالن قادر به ورود به سالن نگشتند. نکته قابل تامل دوم درباره برگزاری کنسرت موغام علم الدین ابراهیم اوف در اورمیه از زبان دوستم که علم الدین ابراهیم اوف را به اورمیه دعوت نموده بود شندیم وی چرائی مخالفت اداره وزارت ارشاد وقت را دقیقا چنین توضیح داد:
"اداره وزارت ارشاد اورمیه برای برگزاری کنسرت ترکی در شهر شرطی مبتنی بر برگزاری کنسرتی مشابه از سوی خواننده گان فارس زبان در باکو را خواستار بود."
وزارت ارشاد به دوستم دقیقا لغت برگزاری کنسرت خواننده فارس زبان در باکو را بکار برده بود، پس از شنیدن این جمله به سیاست های کلان و خرد دولت ایران در مواجه با انسان ترک، زبان ترکی، هنر ترکی، موسیقی ترکی، ادبیات ترکی و ... پی بردم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya