Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » قتل عام و نسل کشی ترکان خوجالی: 19 سال گذشت بدون اینکه عدالت برقرار شود Yazısını okuyorsunuz.

قتل عام و نسل کشی ترکان خوجالی: 19 سال گذشت بدون اینکه عدالت برقرار شود

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, اسفند ۰۶, ۱۳۸۹ - 0 comments
قتل عام و نسل کشی ترکان خوجالی: 19 سال گذشت بدون اینکه دردهایمان التیام بخشد
در سال 1992 نیروهای اشغال گر ارمنی نسل کشی و قتل عامی را بر علیه ترکان شهر خواجلی آزربایجان شمالی به صفحات تاریخ ننگین خیوش اضافه کردند تا تاریخ نسل کشی ترکان در بین ارامنه به روز شود. 
درست 19 سال پیش در 25-26 فوریه سال 1992 نیروهای اشغالگر ارمنی بر علیه ترکان ساکن خوجالی قتل عام، نسل کشی و هویت زدائی را شروع کردند. در این روز تاریخی در آزربایجان شمالی، ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی مراسمی در جهت یاد و بزرگداشت کشته شدگان این قتل عام بر علیه بشریت بپا شده است.
در فاجعه علیه بشریت خوجالی چه گذشت؟
در 19 سال پیش در منطقه قره باغ کوهستانی در روستای خوجالی آزربایجان مردمان عادی و بی سلاح ترک روستا توسط نیروهای ارمنی قتل عام و سربریده شدند.
با توجه به منابع آزربایجان شمالی، منابع بین المللی، و سازمانها یحقوق بشری مثل (Memorial Human Rights Center, Human Rights Watch) این قتل عام توسط نیروی روسی (Rus 366) به وقع پیوسته است. 
بر اساس منابع و اسناد Human Rights Watch بعد از قتل عام قره باغ کوهستانی بزرگترین قتل عام علیه بشریت قتل عام ترکان خوجالی لقب گرفته است. منابع و اسناد آزربایجان شمالی تعدد کشته شده ها را ما بین 400 الی 1000 معرفی می کند. بر اساس ارقام رسمی و دولتی آزربایجان شمالی ارقام کشته شده ها را  به ترتیب 613 نفر بی سلاح و شخص عادی، 106 زن و 83 کودک می باشد.
تپه های خوجالی در منطقه قره باغ اشغالی از اهمیت استراتژیکی برای نیروهای نطامی اشغالگر ارمنستان برخوردار بود. روستای خوجالی بر سلسله جبال و راهها آغدام – شوشا، عسکران – خان کندی قرار داشت. خوجالی به علت اهمیت استراتژیک – جغرافیایی مورد هدف نیروهای نطامی و اشغالگر ارمنی بود. روستای خوجالی در جنوب شرقی به فاصله 10 کیلومتری از روستای خان کندی قرار دارد. در منطقه قره باغ اشغالی تنها فرودگاه موجود روستای خوجالی می باشد.
از نیمه ها  سال 1992 روستای خوجالی زیر هدف و آماج گلوله، توپ ، تانک، بمباران و  ماشینهای سنگین نیروهای اشغالگر ارمنی قرار گرفته است.  اصناف خوجالی در 26 فوریه سال 1992 بر اثر حمله و ویرانگری نیروهای اشغالگر ارمنی تمامً نیست و نابود شده است. در این قتل عام منطقه خوجالی زیر حفاظت نیروهای نظامی آزربایجان شمالی نبود و تمامً به شکل آزاد و بی محافظ بود.
در روستای خوجالی فقط 150 شخص دارای سلاحهای کوچک و دستی بودند. نیروهای نظامی آزربایجان شمالی نتوانستند به مردم ترک خوجالی کمک و یاری برسانند و حتی وضعیت به ترتیبی بود که اجساد قتا عام شدگان تا مدتها در خوجالی بود و آزربایجان شمالی نمی توانست اجساد مردمش را تحویل بگیرد. نیروهای اشغالگر و داشناک ارمنی روستای خوجالی را از سه جهت زیر توپ رگبار خود گرفته بودند. در وحله اول با هلیکوپترها و بمباران هوایی و سپس توسط تانکها و نفربرها همراه با سربازان پیاده شروع به قتا عام ترکان خوجالی کرده بودند.
به این ترتیب نیست و نابود شدن روستای خوجالی و نقشه قتل عام ترکان مسلمان خوجالی به بهترین وجه ممکن به وقوع پیوست.
نیروهای اشغالگر و وحشی ارمنی به کوچک – بزرگ، افراد کم سن و سال و پیرها نیز رحم نکردند.
در 19 سال پیش نیروهای نطامی  داشناک ارمنی به صورت وحشیانه و غیر انسانی پس از بمباران هوایی، زمینی و کشتار افراد بی سلاح و عادی شروع به قتل عام و نسل کشی ترکان کردند  و در این عمل غیر انسانی و وحشیانه خود 316 نفر غیر نظامی را که هیچ جرمی مرتکب نشده بودند و تنها به جرم ترک و مسلمان بودن قتل عام و نیست و نابود شدند. 83 کودک معصوم ، 7 شخص مسن، 106 زن نیز جز قتل عام شدگان این وحشی گیری تاریخی ارمنی بودند.
در اکثر موارد کشته و قتل عام شدگان تحت شدید ترین و غیر انسانی ترین شکنجه ها از جمله تجاوز به کودکان خردسال، بریدن پوست سر،  بریدن گوشها ،  در آوردن چشمها ، بریدن سینه های زنان، بستن پاهای قتل عام شدگان و تجاوز ه به آنها ، توهین به انسانیت و اعتقاد مسلمانان و ...مرتکب شده اند. در این قتل عام و نسل کشی  علیه بشریت 487 زخمی و مجروح موفق به فرار و جان سالم بدر بردن شده بودند. 
در این قتل عام ترکان 1275 نفر به اسیر گرفته شده و 150 نفر مفقود شده است. بر طبق اسناد موجودی که از جسدها در دست می باشد اکثر اجساد قربانیان این نسل کشی سوزانده شده اند. این وحشی گیری نیز در مورد زنان حامله نیز صادق بوده که چندین زن حامله به شکل فجیعی سوزانده و شکمشان دریده شده و کودک را به بیرون آورده بودند. 
یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که داشناکهای ارمنی در اوایل جن جهانی اول در آزربایجان جنوبی (آزربایجان ایران) نیز قتل عام و نسل کشی مشابهی در شهرهای اورمیه، سلماس، کهنه شهر، سولدوز، عسگرآباد، قوشچی، گلمانخانه، ماکو، خوی، اوصالو، صائین قالا، نازلو، مرند، ساووجبولاق، چیچکلو و ... به سرانجام رسانیده اند. 
منبع مترجم:
تصاویری از این نسل کشی علیه بشریت 




























هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya